«گاف»های ميشل باکمن

ميشل باکمن از نامزدهای حزب جمهوریخواه برای انتخابات رياست جمهوری آمريکا

چند سال پيش سارا پالين، فرماندار ايالت آلاسکا و از نامزدهای جمهوریخواه انتخابات رياست جمهوری آمريکا دسته گلی به آب داد و روسيه را بزرگترين خطر در سياست خارجی آمريکا توصيف کرد.

امروز خانم ميشل باکمن از نامزدهای این حزب برای انتخابات رياست جمهوری نيز در مورد روسيه و آنچه که وی « خطر سرخ روی سر ما» می نامد دسته گلی به آب داده است.

به نوشته رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، خانم باکمن که پس از مناظره های تلويزيونی و نظر سنجی های هفته گذشته موقعيت فراوانی کسب کرده و از موقعيت خود بسيار مطمئن به نظر می رسيد، روز هجدهم ماه اوت در يک گفت و گوی راديويی که مجری آن طرفدار جمهوری خواهان است شرکت کرد. اين مصاحبه همزمان بود با بيستمين سالگرد کودتای ۱۹۹۱ در اتحاد شوروی که در نهايت به سقوط و فروپاشی اين رژيم منجر شد.

در بخشی از اين مصاحبه از خانم باکمن سئوال شد که در جريان سفرها و کارزار تبليغاتی خود در نقاط مختلف آمريکا چه چيزهايی را تشخيص داده که برای رای دهندگان مهم اند.

او طبق معمول با اين جملات جواب داد: «موضوع اصلی اشتغال و اقتصاد است. البته اين به آن معنا نيست که مردم مسائل مهمی مثل حفاظت و حرمت خانواده را فراموش کرده اند. مردم در اين موارد نيز نگران هستند.»

اما پس از اين مقدمات تکراری، ميشل باکمن افزود: «هراسی در بين مردم وجود دارد گويا ايالات متحده در يک مسير سقوط بدون توقف قرار گرفته است. مردم از قدرت گيری چين، هند و اتحاد شوروی نگران اند.»

او از «اتحاد شوروی» نام برد، کشوری که دقيقا بيست سال پيش فرو پاشيد و ديگر وجود ندارد.

دسته گل يا گاف خانم باکمن به سرعت روی شبکه اينترنت پخش شد و توجه فراوانی به خود جلب کرده است. و جالب اين جاست که وب سايت رسمی وی متن اين مصاحبه را منتشر نکرده است.

يکی از کاربران شبکه توئيتر در پيام خود نوشته بود: «همزمان با کودتايی که به سقوط اتحاد شوروی انجاميد از جانب خانم باکمن تولد اتحاد شوروی را تبريک می گوييم.»

مشترک ديگری روی شبکه توئيتر نوشته است: «اميدوارم که ديوار برلين را نيز به زودی خراب کنند.»

«راشا تودی» يکی از رسانه های روسی وابسته به دولت با انتشار يک کاريکاتور خانم باکمن را نشان می دهد که در مورد خطر اشغال آمريکا توسط استالين، هيتلر و تیمورلنگ هشدار می دهد.

خانم باکمن در مورد سياست و تاريخ آمريکا نيز دسته گل هايی به آب داده است.

او در ماه مارس در سخنرانی خود در ايالت «نيوهمپشاير» گفت: اولين گلوله های جنگ استقلال آمريکا در اينجا شليک شده است. ولی تمام کتاب های تاريخ شهادت می دهند که شروع اين نبردها در ايالت «ماساچوست» بود.

در ماه ژانويه نیز در يک سخنرانی مدعی شد که بنيانگذاران آمريکا به عنوان يک کشور و نظام سياسی مستقل همه در راه مبارزه با بردگی کوشيده اند. در حالی که حقيقت اين است که اکثر اين افراد خود از جمله برده داران بزرگ آن زمان بودند.