آیت‌الله خامنه‌ای: در برابر تحریم‌ها واکسینه شده‌ایم

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه در واکنش به تشدید تحریم‌های اخیر علیه ایران گفت که ایران به خاطر سه دهه تحریم در مقابل تحریم‌ها واکسینه شده است.

‌‌آیت‌الله خامنه‌ای گفت: «غربی‌ها این روز‌ها درباره تحریم ایران جنجال آفرینی می‌کنند اما نمی‌فهمند که خودشان ملت ایران را به واسطه تحریم‌های ۳۰ سال اخیر در مقابل هر تحریمی واکسینه کرده‌اند.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای خامنه‌ای گفته است: «ملت ایران در سه دهه اخیر با جان، ‌مال و عزیزان خود در مقابل همه توطئه‌ها و تحریم‌ها ایستاده و پیشرفت کرده است به گونه‌ای که ما امروز نسبت به ۳۰ سال قبل، ۱۰۰ برابر قوی‌تر هستیم.»

سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در حالی گفته می‌شود که به گفته محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص، ایران در «جنگ اقتصادی» به سر می‌برد و محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور، هم از تحریم‌ها به عنوان «سنگین‌ترین» تحریم‌ها علیه یک کشور یاد کرده است. همچنین علی لاریجانی، رئیس مجلس هم گفته است که در دوره باراک اوباما، شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران به اجرا درآمده است.

دامنه این تحریم‌ها به حدی است که دولت برای مقابله با آن نشست‌های ویژه برگزار کرده و همچنین برنامه‌های خود را در این زمینه به مجمع تشخیص ارائه داده است.

اتحادیه اروپا از روز یازدهم تیرماه سال جاری، تحریم های نفتی و بیمه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران را به مرحله اجرا در آورد. آغاز این تحریم‌ها به معنی از دست رفتن ۱۸ درصد از بازار صادرات نفت ایران است.

تحریم جدید ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا نه تنها صادرات نفت ایران را هدف قرار می‌دهد بلکه استفاده نفتکش‌های حامل نفت ایران از بیمه‌های اروپایی را ناممکن می‌کند.

این درحالی است که رقبای اصلی ایران در اوپک، یعنی عربستان، عراق، کویت و امارات متحده عربی تولید نفت خود را در ماه‌های اخیر به تدریج افزایش داده‌اند.

ایران برای ۸۰ درصد از درآمدهای خود به صادرات نفت وابسته است و تحریم جدید اروپایی در زمانی اجرا می‌شود که اقتصاد ایران با تورمی که رسماً ۲۲ درصد اعلام شده و با مشکل گرانی فزاینده کالاها روبه‌رو است.

طی هفته های اخیر، چین و هند، دو مشتری بزرگ نفت ایران، از تهران خواسته‌اند که نفت صادراتی به این دو کشور را با استفاده از کشتی‌های خود حمل کند و همچنین پوشش بیمه‌ای محموله‌های نفتی را خود ایران متقبل شود.

«تانیز ییلدیز»، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه می‌گوید که این کشور پول واردات نفت ایران را نه با دلار حساب می‌کند و نه با طلا. به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، وی در واکنش به شایعاتی پیرامون معاوضه نفت ایران و طلای ترکیه، گفته‌است که این کشور پول نفت ایران را تنها با لیره، واحد پول ترکیه، پرداخت می‌کند.

آمریکا همچنین تحریم‌هایی علیه صنایع نفت و انرژی ایران، کشورهایی که با ایران مبادلات نفتی داشته باشند و نیز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده است.

تحریم‌های یاد شده در راستای برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران و فشار برای تعلیق غنی سازی اورانیوم صورت می‌گیرد.