لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۲

تلاش ایران برای صادرات نفت از سوی «بخش خصوصی» برای مقابله با تحریم‌ها


خبرگزاری مهر روز شنبه گزارش کرده است که همزمان با افزایش تحریم‌های نفتی علیه ایران، با توافق وزارت نفت و بانک مرکزی روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران توسط کنسرسیومی متشکل از صادرکنندگان بخش خصوصی به بازارهای جهانی به ویژه اروپا صادر خواهد شد.

این گزارش در ادامه می‌گوید که «جنگ اقتصادی غرب علیه ایران به اوج خود رسیده است و روزانه با افزایش فشارهای تحریم‌های بین المللی، ایران برگ برند‌‌ه‌های جدیدی برای مقابله با تحریم نفت رو می‌کند».

خبر احتمال ورود بخش خصوصی به بازار فروش نفت ایران قبلا نیز در مطبوعات ایران منعکس شده بود. مجلس ایران ۲۱ اردیبهشت ماه قانونی تصویب کرد که بر اساس آن، بخش خصوصی می‌تواند وارد حوزه واردات و فروش نفت خام و فراورده‌های نفتی شود.

همزمان با این مصوبه، وزارت نفت ایران نیز به بخش خصوصی اجازه داد تا ۲۰ درصد از صادرات روزانه نفت یعنی حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز را بر عهده بگیرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:00:00 0:00
لینک مستقیم

این اولین تجربه بخش خصوصی ایران برای فروش نفت در طول تاریخ نفتی ایران خواهد بود. هنوز ایران دقیقا مشخص نکرده است که منظور از بخش خصوصی کدام شرکت‌ها یا نهاد‌ها هستند، همچنین با توجه به پیچیده بودن سیستم فروش نفت، باربری و حمل توسط کشتی‌ها، گرفتن بیمه نامه، بیمه اتکایی و نهایتا پیدا کردن مشتری و نحوه دریافت پول و انتقال آن به ایران (با توجه به تحریم سیستم بانکی ایران توسط غرب) هنوز ایران توضیحاتی درباره مکانیزم فعالیت بخش خصوصی در زمینه صادرات نفت نداده است.

حسن خسروجردی رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران در گفتگو با خبرگزاری مهر گفته است که برای اجرای برنامه فروش نفت توسط بخش خصوصی کنسرسیومی متشکل از صادرکنندگان «خوشنام» این بخش تشکیل شده است.

وی تصریح کرد که هفته جاری اولین قرارداد صادرات نفت ایران توسط بخش خصوصی امضا می‌شود.

«برنامه جدید ایران برای صادرات نفت به اروپا»

خسروجردی در ادامه گفتگو با خبرگزاری مهر با تاکید بر اینکه یکی از بازارهای صادرات نفت توسط این کنسرسیوم بخش خصوصی پالایشگاه‌های اروپایی هستند، تاکید کرد: مذاکراتی با پالایشگرهای اروپایی انجام شده است و حتی توافق نهایی حاصل شده است، اما وی اشاره‌ای به نام این پالایشگاه‌ها نکرد.

وی با بیان اینکه به یک توافق نهایی با پالایشگرهای اروپایی دست یافته‌ایم، افزود: با توجه به شرایط تحریم امکان اعلام جزئیات توافق‌ها و ساز و کار صادرات نفت به برخی از پالایشگاه‌های اروپایی وجود ندارد.

اتحادیه اروپا از اول ماه ژوئیه خرید هر گونه نفت از ایران را تحریم کرده است.

روز جمعه، خبرگزاری رویترز با اشاره به بدهی‌های ایران به شرکت «انی» گزارش داد که ایتالیا برای ماه جاری روزانه حدود ۲۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کند.
XS
SM
MD
LG