لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۶

استقبال آمريکا از خروج شرکت ايتاليايی اديسون از بخش انرژی ايران


میدان گازی پارس جنوبی
میدان گازی پارس جنوبی
ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز جمعه در بيانيه‌ای از خروج شرکت ايتاليايی «اديسون» از بخش انرژی ايران به ويژه ميدان گازی «دير» استقبال کرد.

در بيانيه سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا آمده است: ما شرکت «اديسون اینترنشنال» را به خاطر انجام تعهد خود تحسين می‌کنيم و اميدواريم شرکت‌های دیگر نیز از این اقدام پیروی کنند.

ويکتوريا نولند می‌گويد، شرکت ايتاليايی اديسون اینترنشنال اعلام کرده است که در آينده نیز از مشارکت با ايران در فعالیت‌های قابل تحریم، خودداری خواهد کرد.

خانم نولند اضافه کرده است: تا زمانی که شرکت ايتاليايی اديسون اینترنشنال همچنان مطابق با تضمین ارائه شده عمل می‌کند، طبق قانون، در خصوص فعاليت‌های گذشته‌اش در ايران تحقیق و بررسی صورت نخواهد گرفت.

وزارت امور خارجه آمريکا می‌گويد، این شرکت ششمين شرکتی است که از سرمايه ‌گذاری در ايران خارج می‌شود و به توتال فرانسه، رويال داچ شل، استات اويل نروژ، انی ايتاليا، اينپکس ژاپن می‌پيوندد.

در اين بيانيه همچنين آمده است: اين شرکت‌ها با خطرات ناشی از همکاری با بخش انرژی ايران که می‌تواند به ايران در راستای فعاليت‌هايی چون گسترش سلاح کشتار جمعی، حمايت از شبکه های تروريستی، و ديگر فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده کمک کند، آگاهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا می‌گويد، واشینگتن به سياست‌های تحريمی خود در قبال ايران به عنوان بخشی از خط مشی « دو مسیره» برای ترغيب ايران به رفع نگرانی‌های بين‌المللی درباره برنامه هسته‌ایش، ادامه خواهد داد.

خانم نولند در بيانيه خود همچنين اضافه کرده است: اقدام شرکت اديسون اینترنشنال به همراه اقدام ساير شرکت ها پيام روشنی به ايران می‌فرستد که اين کشور بايد يکی از دو راه پيش رويش را انتخاب کند: يا تعهدات بين‌المللی هسته‌ای خود را اجر خواهد کرد؛ يا با فشار های مضاعف بين‌المللی و همچنين انزوای بيشتر در اقتصاد جهانی رو به رو خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، شرکت ايتاليايی اديسون اینترنشنال در سال ۲۰۰۸ قراردادی به ارزش ۱۰۷ ميليون دلار برای توسعه بلوک «دير» با شرکت ملی نفت ایران امضا کرد.

طی ماه‌های اخير آمريکا و اتحاديه اروپا تحريم‌های يکجانبه خود عليه ايران را تشديد کرده‌اند. کشورهای غربی نسبت به ماهيت برنامه هسته‌ای ايران ابراز نگرانی می کنند و از تهران خواسته‌اند تا قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل دراين زمينه را اجرا کند.

ايران تاکنون با ناديده گرفتن قطعنامه‌های شورای امنيت برنامه هسته‌ای خود را توسعه داده و بر‌ صلح آميز بودن برنامه هسته ‌ای خود تاکيد دارد.
XS
SM
MD
LG