لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۶

نمایندگان اتحادیه اروپا با تحریم نفت ایران موافقت کردند


نمایندگان اتحادیه اروپا روز دوشنبه با تحریم واردات نفت از ایران موافقت کردند و به گفته دیپلمات‌های اروپایی، قرار است جزئیات این تحریم‌ در ساعات آینده به طور رسمی تایید شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اتحادیه اروپا روز دوشنبه موافقت خود با تحریم واردات نفت از ایران را اعلام کرد که به موجب آن، از این پس عقد قرارداد نفتی جدید با ایران برای اعضای این اتحادیه ممنوع خواهد بود.

با این‌حال اتحادیه اروپا تأکید کرده است که قراردادهای نفتی پیشین این اتحادیه با ایران تا ماه ژوئیه، قانونی بوده و به قوت خود باقی است.

مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در گفت‌و‌گو با رادیو فردا پیامد‌های این تحریم‌ها بر جمهوری اسلامی را «بسیار سنگین» ارزیابی کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:03 0:00
لینک مستقیم


وی توضیح داد که در چند ماه اخیر اقتصاد ایران به شدت دچار تشنج پولی و بانکی شده و تجارت خارجه ایران چیزی نزدیک به ۴۵ تا ۵۰ درصد پایین آمده است که تحریم‌های روز دوشنبه این فشارها را شدیدتر خواهد کرد.

آقای عمادی در ادامه با توضیح اینکه روز یکشنبه مقامات بزرگترین پالایشگاه نفتی ژاپن اعلام کرده‌اند که دیگر از ایران نفتی نمی‌خرند، افزود که با این احتساب ایران دو منبع اصلی ارز و تجارت خود، اتحادیه اروپا و ژاپن، را از دست می‌دهد.

به دنبال موافقت اتحادیه اروپا بر سر تحریم نفت ایران، گزارش‌ها حاکی است که قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قیمت هر بشکه نفت خام «برِنت» در بورس لندن با ۵۶ سنت رشد به ۱۱۰.۴۲ دلار رسید.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:55 0:00
لینک مستقیم


اتحادیه اروپا پس از چین دومین وارد کننده نفت از ایران است و در ۱۰ ماه اولیه سال ۲۰۱۱ روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است.

در این میان یونان، اسپانیا و ایتالیا که از خریداران اصلی نفت خام ایران در اتحادیه اروپا هستند پیشتر نسبت به اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار فرصتی برای پیدا کردن جایگزینی برای نفت ایران شده بودند.

بر اساس گزارش های منتشره، ۳۴.۲ درصد از واردات یونان، ۱۴.۹ درصد از واردات نفتی اسپانیا و ۱۲.۴ درصد از واردات ایتالیا از محل صادرات نفت ایران تامین می شود.

یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا که نخواست نامش فاش شود گفته است که با توجه درخواست فرصت از سوی این کشورها، به نظر می‌رسد بسته تحریم‌ها اول ماه ژوئیه به طور کامل به اجرا در بیاید.

یک دیپلمات دیگر نیز روز دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفت: «ما می‌خواهیم آن‌ها (ایرانی ها)‌بدانند که این مسئله (تحریم‌ها) بسیار بسیار جدی است.»

نیکلا سرکوزی، رییس جمهوری فرانسه روز جمعه گفته بود: «آن‌هایی که مخالف اعمال تحریم علیه حکومتی هستند که با دنبال کردن برنامه تولید سلاح هسته‌ای، کشور خود را به سمت فاجعه سوق می‌دهد، مسوولیت خطر یک شکست نظامی را تقبل خواهند کرد.»

انتظار می‌رود اتحادیه اروپا در نشست اواخر روز دوشنبه خود پس از تصویب کامل تحریم نفتی ایران، فروش طلا، جواهرات و سایر فلزات گرانبها و همچنین سکه طلا و اسکناس به ایران را نیز مشمول تحریم قرار دهد.

همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه اتحادیه اروپا بر سر تحریم بانک مرکزی و احتمالا تحریم یک یا دو بانک دیگر به توافق رسیده است.

یک دیپلمات این اتحادیه روز دوشنبه اعلام کرد که تحریم‌های بانکی علیه ایران بخشی از سیستم بانکی را هدف قرار خواهد داد و سد راه «تجارت‌های مشروع» نخواهد بود.

کشورهای اروپایی نظیر ایتالیا و آلمان خواستار آن شده‌اند که تحریم‌های بانکی به نحوی باشد که این کشورها قادر باشند طلب‌های مالی خود را از ایران دریافت کنند.

آلمان به تنهایی مبلغ ۲.۶ میلیارد یورو وام به ایران پرداخت کرده و از سد شدن راه پس گرفتن این وجه کلان ابراز نگرانی کرده است.

اتحادیه اروپا به منظور مقابله با برنامه هسته‌ای ایران پیش از این دارایی‌های ۴۴۳ شرکت و ۱۱۳ شخصیت حقیقی ایرانی را مسدود کرده بود و همچنین تجارت با ایران و سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز جمهوری اسلامی را نیز محدود کرده است.

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای ابعاد نظامی است و به همین منظور با تحریم‌های اقتصادی و سیاسی، جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار می‌دهد.

این در حالی است که تهران همواره تأکید کرده است که فعالیت‌های هسته‌ای اش دارای ماهیت کاملا صلح‌آمیز است و دستیابی به انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود می‌داند.
XS
SM
MD
LG