لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۴

لاوروف: هدف تحريم های جديد «خفه کردن» اقتصاد ايران است


سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه
سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه
سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، می گويد که هدف تحريم های جديد عليه جمهوری اسلامی، «خفه کردن» اقتصاد ايران به قصد ايجاد نارضايتی عمومی در داخل اين کشور است و این تحریم ها می تواند به مردم ضربه بزند.

آقای لاروف که روز چهارشنبه در يک نشست خبری در مسکو سخن می گفت، درباره تحريم واردات نفت از ايران هشدار داد و گفت که اين اقدام می تواند مانع حل مسئله هسته ای ايران از طريق گفت و گوها شود.

وی اظهار داشت: «اين تحريم ها هيچ ارتباطی با تقويت معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای ندارد. هدف آن، خفه کردن اقتصاد ايران و تحريک به ايجاد نارضايتی عمومی در اين کشور است.»

وزير امور خارجه روسيه هر گونه حمله نظامی به ايران را دارای پيامدهای «شديدا خطرناک» توصيف کرد و گفت که چنين اقدامی، «واکنش های زنجيره ای را به دنبال خواهد داشت، و من نمی دانم که اين روند در کجا متوقف خواهد شد.»

روسيه همراه با چين که روابط اقتصادی نزديکی با جمهوری اسلامی ايران دارند همواره با اعمال تحريم های فراتر از قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل عليه تهران مخالفت کرده اند. مسکو همزمان به انتقاد از عملکرد ايران در زمينه حل و فصل برنامه هسته ای خود پرداخته و خواستار همکاری بيشتر آن با آژانس بين المللی انرژی اتمی است.

روز سه شنبه، گنادی گاتيلوف، معاون وزير امور خارجه روسيه گفت که «ايران به سمت غنی سازی اورانيوم بيشتر می رود که برای گفت وگوها و مذاکرات مناسب و سازنده نيست و کمکی نمی کند.»

اتحاديه اروپا در ماه جاری ميلادی اعلام کرد که بر سر تحريم نفتی ايران به توافق اصولی دست يافته است و تصميم گيری نهايی در اين زمينه به روز ۲۳ ژانويه موکول شده است. اتحاديه اروپا پس از چين بزرگ ‌ترين واردکننده نفت خام ايران است و روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت ايران را خريداری می کند.

سرگئی لاوروف در بخش ديگری از کنفرانس خبری خود تصريح کرد که «در حال حاضر تمام تحريم های قابل اعتنا عليه ايران اجرا شده است» و مجازات های جديد، اميدها به ادامه گفت و گو های پنج به علاوه يک درباره برنامه هسته ای ايران را از خط خارج می کند.

به گفته وی، تصميم اتحاديه اروپا به اعمال تحريم های جديد پس از آنکه صورت می گيرد که تهران قرار است ميزبان هياتی از آژانس بين المللی انرژی اتمی باشد.

وزير امور خارجه روسيه افزود: «به اعتقاد ما هر شانسی برای از سرگيری مذاکرات ميان شش قدرت جهانی و ايران وجود دارد و نگران هستيم که موانعی بر سر اين مسير بوجود آيد.»

به گفته وی، «دشوار است که با تحريم ها بتوان گفت و گوهای سازنده ای انجام داد.»

اظهارات اين مقام روسی همزمان شده است با سفر علی باقری، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران به مسکو، که قرار است وی در جريان آن پيرامون برنامه هسته ای ايران مذاکره کند.

سفر آقای باقری به روسيه در حالی صورت می گيرد که روز دوشنبه، سرگئی لاوروف با ويليام برنز، معاون وزير خارجه آمريکا و نيز مايکل مک فال، سفير جديد آمريکا در مسکو، درباره مسائل مرتبط با ايران و سوريه به گفت وگو پرداخت.

همزمان علی اصغر سلطانيه گفته است که هياتی از آژانس بین المللی انرژی اتمی روز نهم بهمن ماه به تهران سفر می کند و محور اصلی اين سفر، «برگزاری نشستی برای رفع ابهامات و نيز گفت وگوی توام با تفاهم، بر مبنای تعهدات دو طرف در حوزه مباحث فنی و تخصصی» خواهد بود.

يوکيا آمانو، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در دو گزارش اخير خود نه تنها از فقدان همکاری از سوی ايران در مورد پرسش های مطرح شده از سوی آژانس شکايت کرده، که مسائل ابهام آميز ديگری که ممکن است ابعاد نظامی برنامه اتمی ايران را مشخص کند، مطرح کرده است.

پس از انتشار آخرین گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، آمریکا و دیگر کشورها تحریم های یکجانبه خود علیه ایران را شدت بخشیدند.

آمریکا در آخرین اقدام خود، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرد و بر اساس قانونی که باراک اوباما، رییس جمهوری این کشور روز ۳۱ دسامبر سال گذشته امضا کرد، شرکت های خارجی مجبورند میان همکاری با بخش مالی و نفتی ایران و آمریکا، یکی را انتخاب کنند.
XS
SM
MD
LG