۳۰ روز بازداشت بدون اتهام يک مسيحی در مشهد

علت بازداشت رامتین سودمند مشخص نيست، اما بازداشت وی در ادامه بازداشت شماری ديگر از ايرانيان مسيحی صورت گرفته است.(عکس: RFE/RL)

نزديک به يک ماه از بازداشت رامتين سودمند، از پيروان آيين مسيحی، که از سوی مقامات امنيتی در مشهد بازداشت شده است، می گذرد.


علت بازداشت آقای سودمند مشخص نيست، اما بازداشت وی در ادامه بازداشت شماری ديگر از ايرانيان مسيحی صورت گرفته است.


رامتين سودمند، پسر کشيش حسين سودمند است که حدود ۲۰ سال پيش در زندان مشهد به خاطر گرويدن به مسيحيت اعدام شد.


راشين سودمند، خواهر رامتين سودمند، که در خارج از ايران زندگی می کند، در گفت و گو با « راديو فردا» از وضعيت برادرش ابراز نگرانی کرده است.


خانم سودمند! تا چه اندازه از وضعيت برادر خود، رامتين سودمند اطلاع داريد؟


رامتين مدت یک ماه است که در زندان به سر می برد و در اين مدت فقط چند تماس تلفنی کوتاه با ما داشته است. او با مادرم، همسر و فرزندانش صحبت کرده، ولی از وضعيت خودش هيچ اطلاع خاصی به ما نداده است.

آقای سودمند در تماس های تلفنی با مادر و همسرش، چه صحبتی کرده است؟


  • « خداپرستی جرمی نيست که کسی را به خاطر آن زندانی کنند. جرم های زيادی در ايران داريم که بايد به آنها رسيدگی شود، نه اين که افراد بی گناه را زندانی کنند.»
راشین سودمند، خواهر رامتین سودمند

او فقط توانست دو دقيقه صحبت کند و گفت حالم خوب است و نگران نباشيد. چون حال مادرم بسيار بد بود، برادرم در روزهای اول خواهش کرده بود که اجازه بدهند که تلفن بزند. خوشبختانه اجازه داده بودند، البته با تماس های بسيار کوتاه.


اصلا مشخص هست که دليل بازداشت و اتهام برادر شما چيست؟


هنوز هيچ حرفی به ما نزده اند، فقط گفته اند در حال تحقيقات هستيم. برادران و خواهرانم قضيه را پيگيری می کنند، زيرا به شدت نگرانند.


آيا اطلاع داريد آقای رامتين سودمند در کجا نگهداری می شود؟


من فقط می دانم به اطلاعات مشهد رفته و در مشهد است، ولی از جای دقيق او هيچ اطلاعی نداريم. ما نگران وضعيت جسمی و روحی او هستيم، ولی هنوز به ما اجازه ملاقات نداده اند.


قبل از بازداشت رامتين سودمند، تعداد ديگری از مسيحيان ايرانی در مشهد بازداشت شدند. آيا اين بازداشت ها را با هم مرتبط می دانيد؟


دو نفر قبل از رامتين بازداشت و بعد از ۱۱ روز آزاد شدند، ولی جرايم آنها نيز هنوز مشخص نيست.


فکر می کنم علت اين بازداشت ها، دين مسيحيت است، ولی چون در باره علت آن سکوت کرده اند، هنوز نمی دانيم حقيقت ماجرا چيست.


گفتيد خانواده شما به خصوص مادرتان، از اين وضعيت نگرانند. شما هم حتما از اين بی خبری ناراحت هستيد.


همسر و فرزندان برادرم بسيار ناراحت هستند و پسر کوچک او از دوری پدرش تب کرده است.


همچنين مادرم نابيناست و بعد از تجربه تلخ اعدام پدرم، اين مسئله برايمان بسيار سخت و نگران کننده است، زيرا خاطرات اعدام پدرم تداعی می شود.


پدرم ۲۰ سال پيش، به دليل گرويدن به دين مسيحيت اعدام شد. البته جرم پدرم نيزهرگز به طور دقيق به ما اعلام نشد، ولی می دانيم به دليل دين مسيحيت اعدام شد.


بر اساس گزارش های موجود، فشار بر مسلمانانی که دين خود را تغيير داده و به مسيحيت گرويده اند، در حال افزايش است. آيا در اين زمينه اطلاعی داريد و فکر می کنيد دليل بازداشت برادرتان همين مسئله باشد؟


بله، من اطمينان دارم که به دليل مسیحی بودن این افراد است. قبلا هم افرادی بازداشت شده اند و مدت سه ماه است که از آنها خبری نيست. برادرم نيز در همين راستا بازداشت شده است. البته هنوز جرم او را اعلام نکرده اند و فقط گفته اند در حال تحقيقات هستند.


من خواهان آزادی برادرم رامتين سودمند، آقای محمود متين زاده و آرش بصيرت هستم. اينها بی گناهند و همه آنها خداپرست هستند.


خداپرستی جرمی نيست که کسی را به خاطر آن زندانی کنند. جرم های زيادی در ايران داريم که بايد به آنها رسيدگی شود، نه اين که افراد بی گناه را زندانی کنند.