« مردم مصر دموکراسی می خواهند»

هزاران تظاهرکننده روز سه‌شنبه در نقاط مختلف قاهره، پايتخت مصر، و شهرهای ديگر اين کشور خواستار برکناری حسنی مبارک، رئيس جمهوری مصر، و همچنين انحلال هيات دولت شدند.

بنا بر گزارش‌ها، تظاهرات در مصر با الهام از تحولات اخير در تونس انجام شد و تظاهرکنندگان، شعارهای «زنده باد تونس آزاد» و «مرگ بر حسنی مبارک» سر دادند.

ايهاب ليل زيلاکی، مدیر تحریریه روزنامه « المصری اليوم»، چاپ قاهره، در گفت و گو با راديو فردا، به اين پرسش که تظاهرات در کدام شهرها برگزار شد، و شمار تظاهرکنندگان چقدر بود، پاسخ می دهد:

منبع مستقلی در اختيار نداريم تا از شمار تظاهرکنندگان مطمئن باشيم، اما می توانم بگويم که بر اساس مشاهدات و برآوردها، دهها هزار نفر در اين تظاهرات شرکت کرده بودند.

اين تظاهرات در يکی از ميدان های بزرگ قاهره به نام ميدان التحرير برگزار شد و در ساعات پايانی اش، شمار تظاهرکنندگان به هفت تا ۱۲هزار نفر کاهش يافته بود.

در عين حال، تظاهرات ديگری در چند شهر ديگر مصر برگزار شد، از جمله در شهر اسکندريه که تظاهرات بزرگی در آنجا برگزار شد و در شهر المحله، در شمال قاهره، در منطقه دلتای مصر، پنج هزار نفر شرکت کرده بودند.

رادیو فردا: دلايل برگزاری تظاهراتی که به گفته شما در شهرهای مصر برگزار شد، چه بوده است؟

در ساليان گذشته، تظاهراتی در مصر به وقوع پيوسته بود. در چند سال اخير، همچنين گروه هايی از جوانان از شبکه های اجتماعی برای تبادل نظر و ارتباط با يکديگر استفاده می کردند. اقدامات اين جوانان خارج از چارچوب احزاب سنتی مصر صورت می گرفت.

در مصر، مشکلات بسياری مانند نرخ بالای بيکاری وجود دارد و اين در حاليست که راه دموکراتيکی برای ايجاد تغييرات دموکراتيک در سيستم سياسی مصر و انتخاب رئيس جمهور وجود ندارد.

بنابراين، به نظر من، دلايل زيادی برای برگزاری تظاهرات وجود داشت.

روز سه شنبه، روز پليس بود و جوانان از طريق شبکه های اجتماعی، مانند توييتر و فيس بوک، از ناراضيان و مخالفان دولت برای برگزاری تظاهرات در شهرهای مصر دعوت کرده بودند.

البته تدارک برای برگزاری اين تظاهرات، تا اندازه ای تحت تاثير تحولات تونس انجام گرفت.

پس از آن نيز، احزاب سنتی مصر، مانند اخوان المسلمين، اعلام کردند که در اين تظاهرات شرکت می کنند.

تظاهرکنندگان چه خواسته يا خواسته هايی داشتند؟

آنها خواستار تغيير رژيم کنونی هستند. آنها دموکراسی می خواهند و خواستار حل مشکلات مصر هستند.

تظاهرکنندگان شاهد تحولات تونس و فرار ديکتاتور آن کشور به خاطر فشار مردم بودند و به نظر من، بسياری از آنان از خود می پرسند که چرا تحولات تونس در مصر تکرار نشود و چرا مردم مصر، سرنوشت کشورشان را خود تعيين نکنند؟

به نظر شما، آيا امکان دارد که اين تظاهرات بر فضای سياسی مصر تاثير بگذارد؟


در حال حاضر، تنها چيزی که می توان گفت اين است که در جريان برگزاری تظاهرات، پليس دستور نداشت تا با شدت با تظاهرکنندگان در قاهره، اسکندريه و المحله درگير شود. البته مواردی از برخورد و حمله پليس هم گزارش شد، اما برخورد، در دستور کار نبود.

به نظر من، شمار زياد تظاهرکنندگان موجب تغيير رفتار حکومت و پليس در اين روز شده بود.