مدیرعامل مخابرات: ۱۹ شرکت مخابراتی زیان‌ده در استان‌ها منحل می‌شوند

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اعلام کرده ۱۹ شرکت مخابراتی استانی در سال ۱۳۹۴ «زیان‌ده» بوده‌اند و انحلال آنها و ادغام‌شان در شرکت مخابرات ایران در دستور کار قرار گرفته است.

رسول سرائیان این مطلب را در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر بیان کرده و گفته است که «کاهش ضرر و زیان ناشی از زیان‌ده بودن» این شرکت‌ها از مهم‌ترین دلایل این اقدام است.

این مقام مسئول در عین حال ادغام شرکت‌های مذکور با شرکت مخابرات ایران را «تصمیمی خلق‌الساعه» ندانسته و گفته این طرح از سال ۱۳۹۰ در دست بررسی است.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران درباره سرنوشت کارکنان این شرکت‌ها پس از انحلال هم گفته است که «رویکردمان این است که برای بازنشستگی زودهنگام، مشوق‌هایی درنظر بگیریم».

به گفته او «برآوردها نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد پرسنل شرکت مخابرات ایران و شرکت‌های استانی، در آستانه بازنشستگی قرار دارند».

این مقام مسئول به تعداد این افراد اشاره‌ای نکرده و زمان مشخصی برای اعلام انحلال ۱۹ شرکت مخابراتی استانی که نام آنها نیز اعلام نشده٬ مشخص نکرده است.

این در حالی است که ایرنا به نقل از شرکت مخابرات ایران نوشته برنامه ادغام ۱۳ شرکت مخابراتی استانی از مهر ماه سال‌ جاری آغاز خواهد شد.

مدیران شرکت مخابرات سال‌هاست خواستار افزایش تعرفه‌های مخابراتی هستند٬ اما مقام‌های دولت یازدهم اعلام کرده‌اند افزایش تعرفه‌ها سیاست دولت جدید نیست و با این درخواست‌ها مخالفند.

با این وجود رسول سرائیان گفته هیئت مدیره مخابرات تصمیم دارد به صورت گام به گام کیفیت خدمات خود را افزایش داده و در کنار آن تعرفه‌‌ها را نیز تغییر دهد.

آقای سرائیان در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرده تعرفه‌های کنونی مخابرات «کفاف هزینه‌های مخابراتی را نمی‌دهد و فاصله بسیاری میان قیمت تمام شده یک خط تلفن و تعرفه مصوب وجود دارد».

محمود واعظی٬ وزیر ارتباطات مرداد ماه سال ۱۳۹۴ اعلام کرده بود که «دولت یازدهم به هیچ عنوان زیر بار افزایش قیمت خدمات ارائه شده به مردم بدون استدلال و دلایل منطقی نخواهد رفت».

شرکت مخابرات و زیر‌مجموعه‌های آن نیز در آن زمان اعلام کرده‌ بودند وارد مرحله «زیان‌دهی» شده‌ و توان پرداخت بدهی‌های خود را ندارند.

آن‌طور که در آبان ماه سال ۹۴ داود زارعیان٬ سخنگوی شرکت مخابرات ایران اعلام کرده بود این بدهی‌ها برای مدتی منجر به توقف فروش اینترنت به شش استان شد.

در پی افزایش مالی شرکت‌های مخابراتی٬ مسئولان شرکت مخابرات سیاست ادغام را در پیش گرفته‌اند که به گفته رسول سرائیان، ادغام شرکت همراه اول با شرکت مخابرات ایران از جمله یکی از این ادغام‌هاست که در سال ۹۷ صورت خواهد پذیرفت.

براساس اعلام وب‌سایت «شبکه»٬ ۹۶ درصد از سهام‌داران حاضر در مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام شرکت مخابرات ایران به ادغام شرکت‌های مخابرات استانی و یک‌پارچه‌سازی سازمانی شرکت مخابرات ایران رأی داده‌اند.

بر اساس این مصوبه در آینده به جای شرکت‌های مخابرات استانی، اداره‌های کل مخابرات در هر استان ایجاد خواهد شد و تصمیم‌گیری در زمینه مخابرات نیز توسط شرکت مخابرات ایران صورت خواهد گرفت.

روز ۲۳ شهریور ماه نیز کمال بیگدلی٬ مدیر کل امور مالی شرکت مخابرات ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس از انحلال ۳۱ شرکت مخابراتی استانی و ادغام آنها با شرکت مخابرات ایران سخن به میان آورده بود.

آقای بیگدلی گفته در صورت اجرای این سیاست «مبلغ ٣٠ میلیارد تومان صرفه‌جویی سالانه در سال مالی ٩٥ [برای شرکت مخابرات] محقق خواهد شد.»

براساس اعلام مدیران شرکت مخابرات ایران در پی اجرای سیاست «یکپارچگی»٬ تمامی سرویس‌های تلفن‌های همراه٬ تلفن‌های ثابت و همراه اول با مخابرات ایران ادغام شده و برای همه خدمات تنها یک قبض صادر خواهد شد.