تهران، خراسان رضوی و اصفهان؛ «جرم‌خیزترین استان‌ها» در ۹ ماه اول سال ۹۵

رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی، استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان، را جرم‌خیزترین استان‌ها در سال ۹۵ معرفی کرده و از مهاجرپذیری، بافت و فراوانی جمعیت، و وضعیت معیشتی به عنوان عوامل اصلی مؤثر در افزایش و کاهش جرم یاد کرده است.

در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر، سرتیپ محمدرضا مقیمی یادآور شده که همه استان‌های کشور در زمینه جرائم رصد می‌شوند اما «تمرکز پلیس بر استان‌های پر جمعیت است».

این مقام انتظامی اضافه کرده که در ۹ ماهه اول سال ۹۵ تهران، خراسان رضوی و اصفهان جرم‌خیزترین استان‌های کشور بوده‌اند، و در این استان‌ها «گروه‌هایی از افسران و کارآگاهان جنایی بازنشسته» برای کمک به نیروهای جوان‌تر تشکیل شده‌اند.

بر پایه گفته‌های رئیس پلیس آگاهی، در ۹ ماهه اول سال جاری جزیره کیش در میان مناطق مختلف کشور کمترین میزان وقوع جرایم را به خود اختصاص داده است.

او در عین حال گفته است که «بافت جمعیتی، مهاجرپذیری، فراوانی جمعیت، وضعیت معیشتی از جمله مواردی است که باعث افزایش و کاهش میزان جرائم به ویژه جرائم خشن در یک منطقه می‌شود».

تهران، خراسان رضوی و اصفهان به ترتیب پرجمعیت‌ترین استان‌های ایران هستند و در حالی که استان تهران بر پایه آمارهای سال ۱۳۹۰ بیش از ۱۲ میلیون اعلام شده، خراسان رضوی با نزدیک به شش میلیون تن و اصفهان با کمتر پنج میلیون نفر رتبه‌های بعدی را در میان ۳۱ استان ایران دارند.

اظهارات این مقام انتظامی در مورد جرم‌خیزی این سه استان در حالی است که دوشنبه پیش، آمار پزشکی قانونی از میزان نزاع و درگیری خیابانی در سال ۹۴ نشان می‌دهد همین سه استان بیشترین میزان نزاع خیابانی را به خود اختصاص داده‌اند.

در مقابل استان‌های سمنان، ایلام و خراسان جنوبی در سال ۹۴ کمترین میزان ثبت شده نزاع را داشته‌اند که بر پایه آخرین برآوردها هر سه استان پایین‌ترین رتبه‌ها را در جدول جمعیتی استان‌های ایران از آن خود کرده‌اند.

آمار منتشر شده از سوی پزشکی قانونی در سال ۹۴ همچنین نشان می‌داد که به طور متوسط در هر دقیقه یک مورد نزاع در سطح کشور رخ می‌دهد.

اظهارات رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی در گفت‌وگو با مهر، همچنین حاکی از کاهش میزان برخی از جرائم در ۹ ماهه اول سال ۹۵ به نسبت مدت مشابه سال گذشته است.

به گفته آقای مقیمی در این بازه زمانی، میزان قتل ۱۰ درصد، میزان سرقت ۴.۵ درصد و میزان جرائم خشن نیز ۴ درصد به نسبت مدت مشابه در سال ۹۴ کمتر بوده است.

او همچنین گفته است که در زمینه سرقت از ابتدای سال ۹۵، ۲۲ طرح عملیاتی اجرا شده که در قالب آنها نزدیک به چهار هزار و ۷۰۰ مالخر بازداشت شده‌اند و ۱۳ هزار مورد سرقت کشف شده است.

در مورد تهران پیشتر در اردیبهشت امسال، عباس جعفری دولت‌آبادی در اظهارنظری گفته بود که آمار قتل نگران‌کننده نیست اما آمار پرونده سرقت قابل توجه است.

او گفته بود که در سال ۹۴، ۱۷۱ پرونده در دادسرای ویژه قتل ثبت شده، گرچه در مورد تعداد پرونده‌های ثبت شده در مورد سرقت سکوت کرده بود.