لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۵

بیشترین مراجعه تهرانی‌ها به پزشکی قانونی به دلیل نزاع، تصادف یا همسرآزاری بوده است


مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرگرازی مهر خبر داد که از مجموع بیش از ۱۵۰ هزار مراجعه به این سازمان در شش ماه اول سال جاری، بیشترین مراجعات به ترتیب مربوط به درگیری و نزاع، تصادفات، و همسر آزاری بوده است.

مسعود قادی‌پاشا روز دوشنبه با ارائه آماری از میزان مراجعات به سازمان پزشکی قانونی استان تهران، یادآور شده که از مجموع ۱۵۴ هزار و ۸۱۱ مورد به این سازمان در شش ماهه اول سال ۹۵، ۴۵ هزار و ۵۹۱ مراجعه مرتبط با نزاع و درگیری، این موضوع را به اصلی‌ترین دلیل مراجعه تهرانی‌ها به پزشکی قانونی بدل کرده است.

او دلیل این موضوع را ثبت نزدیک به ۷۰ هزار مورد نزاع در میان شهروندان تهرانی در شش ماه نخست سال عنوان کرده و گفته است که تهران در این زمینه در صدر استان‌های کشور قرار دارد.

آقای قادی‌پاشا در عین حال یادآور شده که گرچه اخذ «طول درمان» مدت‌هاست حذف شده اما «هنوز برخی از شهروندان به این بهانه به پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند».

بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور در سال ۹۴، بیش از ۵۶۰ هزار مصدوم نزاع در استان‌های مختلف ایران، به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند و گرچه این آمار کاهشی ۴ درصدی را نسبت به میزان مشابه در سال ۹۳ نشان می‌دهد اما همچنان حاکی از آن است که در ایران در هر یک دقیقه یک مورد نزاع منجر به مصدومیت اتفاق می‌افتد.

همین آمار نشان می‌دهد که در میان استان‌های کشور، بیشترین نزاع‌ها به ترتیب در تهران، خراسان رضوی و اصفهان، و کمترین آنها در سمنان، ایلام و خراسان جنوبی ثبت شده است.

بر پایه این آمار بیشترین آمار مراجعین نزاع در مرداد ماه ۹۴ و کمترین آن در آذرماه به ثبت رسیده است.

تصادفات و همسرآزاری؛ دو عامل اصلی دیگر برای مراجعات

آمار ارائه شده از سوی مدیرکل پزشکی قانونی تهران همچنین حاکی است که تصادفات و همسرآزاری دو عامل اصلی دیگر برای مراجعه شهروندان تهرانی به پزشکی قانونی بوده است.

در مورد تصادفات، گرچه بر پایه این آمار میزان مراجعات به پزشکی قانونی در سراسر کشور در ۶۵ درصد موارد تصادفات برون‌شهری است، اما در استان تهران بیشترین مراجعات مرتبط با تصادفات به دلیل حوادث درون‌شهری روی داده است.

گفته‌های مسعود قادی‌پاشا حاکی است که نزدیک به ۷۵ درصد تصادفات ثبت شده در تهران، تصادفات درون‌شهری است و در این میان نزدیک به ۳۸ درصد تصادفات منجر به فوت عابران پیاده و نزدیک به ۳۳ درصد منجر به فوت موتورسیکلت‌سواران شده است.

در مورد همسرآزاری هم مدیرکل پزشکی قانونی از ثبت بیش از ۹ هزار پرونده در شهر تهران در شش ماهه اول امسال خبر داده است.

او پیشتر هم در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا با ارائه آماری مشابهی در این زمینه گفته بود که به طور متوسط روزانه ۵۲ مورد همسر آزاری به پزشکی قانونی تهران اعلام می‌شود.

این آمار در حالی که در آذرماه ۹۳ سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ایران گفته بود که تنها «کمتر از ۳۵ درصد» از خشونت‌های خانگی در ایران به پلیس گزارش می‌شود.

محمدعلی اسفنانی افزوده بود که میزان مرگ ناشی از خشونت در بین زنان ۱۵ تا ۴۴ ساله در ایران، با میزان مرگ ناشی از سرطان «برابر است».

این نماینده مجلس همچنین یادآور شده بود که نزدیک به ۱۰ درصد زنان تهرانی گرفتار «همسرآزاری روانی» و تقریباً همین میزان از زنان تهرانی قربانی «آزارهای جسمی و سایر آزارها» هستند.

در زمینه مقابله با پدیده همسرآزاری و خشونت‌های خانگی، معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری پیشتر لایحه‌ای را با عنوان «لایحه جامع تأمین امنیت زنان در برابر خشونت» برای تصویب در دولت و ارسال به مجلس تهیه کرده بود.

این لایحه قرار بود در شهریور ماه امسال برای بررسی در هیئت وزیران ارسال شود، اما در اواخر مهرماه شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، خبر داده بود که «هم اکنون ۳۰ گروه و تیم پژوهشی در این زمینه فعالیت می‌کنند تا لایحه‌ای جامع با تدابیر بازدارنده و پیشگیرنده، قانونی، حفاظتی و حمایتی ارائه شود».

بر اساس ارزیابی‌های سازمان ملل متحد از هر سه زن در جهان، یک نفر در طول زندگی خود هدف خشونت‌های جنسی یا جسمی قرار می‌گیرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد، هم اخیراً در پیامی به مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، خشونت علیه زنان و دختران نه تنها نقض حقوق بشر که «مانعی جدی» بر سر راه توسعه پایدار توصیف کرد.

XS
SM
MD
LG