بازیکنان ایران در جام بیستم: ​رضا حقیقی شاندیز

متولد شاندیز مشهد. وقتی مدرسه شاندیز یک بازی با تیم نونهالان پیام مشهد برگزار كرد. پس از بازی او را انتخاب كردند برای عضویت در تیم پیام. جایی که او در تمام رده‌های سنی برای‌شان توپ زده.

پدرش دبیر ریاضی بود. درباره موافقت خانواده‌اش با فوتبال، به خبرگزاری ایسنا گفته: مادرم گفت فوتبال نه، بهتر است درس‌ات را بخوانی اما پدرم گفت ما که درس خواندیم به کجا رسیدیم! بگذار فوتبال را دنبال کند.

هفت سال عضو باشگاه پیام بود و با این تیم در لیگ یک و لیگ برتر به سرمربیگری خداداد عزیزی هم بازی کرد. سپس برای گذراندن خدمت سربازی به فجر شیراز رفت اما پس از پایان خدمت، تصمیم گرفت قراردادش را با این تیم تمدید کند.

بازیکن جوان و گمنام فجرسپاسی شیراز، بهمن ۱۳۹۰ توسط کارلوس کی‌روش برای اولین بار به تیم دعوت شد و چهارم اسفند بازی ملی‌اش را مقابل اردن انجام داد.

حضورش در تیم ملی به قدری ناگهانی بود که حتی در حین پخش زنده بازی، مزدک میرزایی گزارشگر مسابقه تا چند دقیقه نمی‌دانست نام این بازیکن تازه وارد کیست.

خودش درباره آن مسابقه به ایسنا گفته: «وقتی اسمم به عنوان بازیکن فیکس اعلام شد خیلی جا خوردم. ترسیدم. کی‌روش هم ترس را در چهره من دید. قبل از بازی مرا صدا زد و آنجا بود که فرق مربی حرفه‌ای را با مربیان داخلی را فهمیدم. کیروش به من گفت این بازیکنان هشت ماه است که حتی نصف شرایط تاکتیکی که می‌خواهم را در زمین پیاده نمی‌کنند. پس از تو که فقط چند روز است به تیم آمده‌ای هیچ توقعی ندارم. این را که گفت بار سنگینی از روی دوشم برداشته شد و یکی از بهترین بازی‌هایم را انجام دادم.»

حضور در تیم ملی باعث شد با قراردادی هنگفت که تبصره‌های فراوانی هم داشت، از شیراز به پرسپولیس بیاید. یکی از تبصره‌ها که در فوتبال حرفه‌ای بی‌سابقه است، این بود که اگر رویانیان از مدیریت پرسپولیس برود، او نیز می‌تواند قراردادش را فسخ کند.

پست هافبک دفاعی در تیم ملی، دو بازیکن با تجربه دارد که به جا مانده از جام جهانی ۲۰۰۶ هستند. نکونام و تیموریان. اما رقابت برای بازیکنان ذخیره این پست بالا بود. خصوصاً بین رضا حقیقی شاندیز از پرسپولیس با امید ابراهیمی از سپاهان که سرانجام، کی‌روش تصمیم گرفت اسم حقیقی را در فهرست نهایی قرار دهد.

حقیقی بارها گفته دوست دارد اگر برای بازی به خارج از ایران برود، در بوندس لیگا بازی کند زیرا به اعتقاد خودش، سبک بازی‌اش با این لیگ سازگار است.