تعطیلی موقت هفت نیروگاه هسته‌ای در آلمان؛ هزینه‌ها و پیامدها

تصمیم « آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان به تعطیل کردن موقت هفت نیروگاه هسته‌ای این کشور حدود نیم میلیارد یورو هزینه دربرخواهد داشت و باعث می‌شود که آلمان نتواند تعهدات خود برای کاهش تولید دی اکسید کربن را اجرا کند.
وب سایت «اشپیگل» در گزارشی در این باره یادآوری می‌کند که دولت خانم مرکل ابتدا اعلام کرده بود که به مدت سه ماه طرح ترمیم و تداوم کار نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور را به تأخیر خواهد انداخت. ولی اکنون صدر اعظم آلمان تصمیم گرفته است هفت نیروگاه قدیمی را تعطیل کند و حداقل در یکی از این موارد تعطیلی نیروگاه برای همیشه خواهد بود.

خانم مرکل در بیانیه‌ای در این زمینه گفته است که «ایمنی اولویت درجه اول ما است و تصمیم امروز ما برهمین اساس اتخاذ شده است.»

خانم مرکل تعطیلی هفت نیروگاه هسته‌ای را با موضوع در اولویت بودن ایمنی توجیه کرده است
براساس تحقیقات مستقلی که یکی از دانشگاه‌های آلمان برای «اشپیگل» انجام داده، هزینه این تصمیم حداقل ۵۷۵ میلیون یورو خواهد بود. هفت رآکتور هسته‌ای که همه آنها قبل از سال ۱۹۸۰ ساخته شده‌اند سالانه حدود ۲.۳ میلیارد یورو درآمد تولید می‌کنند و تعطیلی آنها طی سه ماه نیم میلیارد یورو از این درآمد خواهد کاست.

برخی از کارشناسان امور انرژی می‌گویند که تعطیلی این نیروگاه‌ها ممکن است باعث شود که بهای انرژی برای مصرف‌کنندگان در آلمان حدود ۱۰ درصد افزایش یابد. جامعه تولیدکنندگان انرزی در آلمان با این ارزیابی موافق است. این نهاد در بیانیه خود گفته است که اگر منابع تولید انرژی سریع‌تر از آنچه که برنامه‌ریزی شده بود تعطیل شوند بهای انرژی افزایش خواهد یافت.

آلمان و دستیابی به کاهش تولید دی اکسید کربن

حزب سوسیال دموکرات، حزب مخالف دولت در آلمان، خانم مرکل را متهم کرده است که با توقف کار این نیروگاه‌ها عملاً وارد توافقی با صنایع هسته‌ای این کشور شده و ناگزیر خواهد شد که از بودجه دولتی خسارت ناشی از این توقف را به این صنعت پرداخت کند.

به نوشته وب سایت اشپیگل، تصمیم اخیر خانم مرکل با رئوس سیاست‌های حزب دموکرات مسیحی که قدرت را در دست دارد در تناقض است. حزب دموکرات مسیحی در پاییز سال گذشته طرح گرهارد شرودر، صدراعظم قبلی آلمان از حزب سوسیال دموکرات، برای کاهش رآکتورهای هسته‌ای آلمان را لغو کرد.

افکار عمومی آلمان در طول تاریخ نسبت به تولید انرژی هسته‌ای و کار رآکتورها حساسیت شدیدی داشته و اکنون پس از حوادثی که در رآکتورهای هسته‌ای ژاپن روی داده است جامعه آلمان در مورد ایمنی و خطرات احتمالی رآکتورهای هسته‌ای نگرانی بیشتری احساس می‌کند.

پاییز سال گذشته خانم مرکل تأکید می‌کرد که برای رسیدن به دوران تأمین انرژی از منابع قابل بازیافت فعلاً رآکتورهای هسته‌ای آلمان باید به کار خود ادامه دهند. یکی از طرح‌های دولت وی استفاده از سود ناشی از ادامه کار رآکتورهای هسته‌ای برای سرمایه‌گذاری وسیع‌تر در زمینه انرژی‌های قابل بازیافت بود.

اشپیگل یادآوری می‌کند که یکی از دلایل دیگر دولت خانم مرکل برای تمدید فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای کاهش میزان تولید گاز دی اکسید کربن ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی بود. دولت آلمان متعهد است که تا سال ۲۰۲۰ حدود ۴۰ درصد از تولید دی اکسید کربن بکاهد و آن را به سطح سال ۱۹۹۰ کاهش دهد.

ولی اگر تعطیلی موقت این نیروگاه‌ها آن طور که بسیاری حدس می‌زنند همیشگی باشد در آن صورت آلمان باری دیگر ناگزیر خواهد شد برای تولید انرژی به سوخت‌های فسیلی روی آورده و بنابراین میزان تولید دی اکسید کربن توسط این کشور افزایش خواهد یافت.

اشپیگل یادآوری می‌کند که در حال حاضر آلمان تنها کشوری نیست که ایمنی در عرصه تولید انرژی هسته‌ای را جدی گرفته است. اتحادیه اروپا اخیراً تصمیم گرفت که انجام بازرسی و آزمایش‌های عاجل در مورد ۱۴۳ رآکتور هسته‌ای موجود در کشورهای عضو را به اجرا بگذارد. به گفته مقامات انرژی اتحادیه اروپا هر رآکتوری که نتواند با موفقیت از این آزمایش‌ها عبور کند بلافاصله تعطیل خواهد شد.

زیر سؤال رفتن سیاست احیای انرژی هسته‌ای

به نظر می‌رسد که موضوع ایمنی انرژی هسته‌ای در دستور کار اجلاس سران گروه ۲۰ خواهد بود که در پایان ماه مارس در فرانسه تشکیل خواهد شد. هفته آینده در شهر بروکسل نیز اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا این موضوع را به بحث خواهند گذاشت.

اشپیگل می‌افزاید که بعید است سایر کشورهای اروپایی از تصمیم دولت آلمان تبعیت کنند. فرانسه که ۸۰ درصد از انرژی خود را از طریق رآکتورهای هسته‌ای تولید می‌کند، همواره تأکید کرده است که مراکز هسته‌ای این کشور کاملاً ایمن هستند. با این همه دولت فرانسه نیز در روزهای اخیر دستور بازرسی و انجام آزمایش‌های دقیق در مراکز هسته‌ای این کشور را صادر کرده است.

دولت سوئیس نیز اعلام کرده که طرح‌های موجود برای تأسیس مراکز هسته‌ای جدید را مورد بازبینی قرار خواهد داد. ترکیه اعلام کرده که طرح احداث اولین رآکتور هسته‌ای این کشور با کمک شرکت‌های روسی را پیش خواهد برد. روسیه در هفته اخیر برای ساختن یک رآکتور هسته‌ای در بلاروس با دولت آن کشور قراردادی امضا کرده است.

کارشناسان امور انرژی در آمریکا می‌گویند که فجایع اخیر در ژاپن باعث خواهد شد که گرایش به احیا و توسعه انرژی هسته‌ای تضعیف شود.

در خود آلمان اما پس از پایان این دوره سه ماهه از توقف کار هفت نیروگاه هسته‌ای معلوم نیست که راهکار درازمدت دولت برای این صنعت چه خواهد بود. خانم مرکل در بیانیه خود در این مورد گفته است: «وقتی که دوره تعطیلی سه ماهه به پایان برسد آن وقت مشخص خواهد شد که گام بعدی ما چیست.»