زمین همچنان «گرم‌تر می‌شود»

تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد حتی اگر تولید دی‌اکسید کربن همین امروز هم متوقف شود، دمای زمین ۱٫۶ درجه سانتیگراد بیش از دوران پیش از صنعتی شدن خواهد شد.

بر اساس ارزیابی سازمان جهانی هواشناسی طی ۲۵ سال گذشته میزان تولید گازهای گلخانه‌ای ۲۵ درصد افزایش یافته است. این رقم در مقایسه با دوران پیش از صنعتی شدن رشدی ۴۳ درصدی نشان می‌دهد.

به گزارش نشریه «نیو ساینتیست» به نقل از سازمان جهانی هواشناسی، اوایل امسال مقدار دی اکسید کربن موجود در جو زمین نخستین بار از مرز ۴۰۰ در یک میلیون (پی پی‌ام) گذشت.

«پی پی‌ام» مخفف اصطلاح تعداد ذرات در میلیون به زبان انگلیسی است که روشی برای تعیین مقدار غلظت مواد است.

در این میان رشد آلاینده‌های دیگر مانند متان و دی نیتروژن مونوکسید نیز طی یک دهه گذشته بی‌سابقه بوده و غلظت آنها به ترتیب به ۱۸۳۳ و ۳۲۷ در یک میلیون رسیده است.

در همین حال، اداره هواشناسی بریتانیا گزارش «نیو ساینتیست» را تأیید کرده که در آن ذکر شده بود زمین نسبت به دوران پیش از صنعتی شدن ۱ درجه گرم‌تر شده است.

مدل‌های هواشناسی نشان می‌دهند حتی اگرافزایش مقدار دی‌اکسید کربن متوقف شده بود، دمای زمین باز هم ۰٫۶ سانتیگراد گرم‌تر می‌شد. براساس آخرین یافته‌ها اگر مقدار آلاینده‌ها بلافاصله تا ۶۰ درصد کاهش یابد، باز هم دمای زمین ۱٫۶ سانتیگراد افزایش خواهد یافت.

حتی اگر کشورها به تعهدات خود در قالب معاهده جهانی آب و هوا پایبند باشند مقدار دی اکسید کربن تا سال ۲۰۳۰ و پس از آن نیز رو به افزایش خواهد بود. بنابراین، به نظر می‌رسد افزایش گرما به ۲ درجه سانتیگراد محدود نخواهد بود.

مقادیر دی اکسید کربن از جایی به جای دیگر و در فصول مختلف بسته به جذب آن توسط گیاهان در هنگام رشد و آزادسازی آن در هنگام از بین رفتن متفاوت است.

دی اکسید کربن بیش از ۴۰۰ در میلیون نخستین بار در سال ۲۰۱۲ در برخی مناطق گزارش شد. در سال ۲۰۱۳، رصدخانه «ماونا لوا» در هاوایی، که مقادیر دی اکسید کربن را از سال ۱۹۵۶ تحت نظر دارد، دی اکسید کربن بیش از ۴۰۰ در میلیون را نخستین بار ثبت کرد.

هم اکنون متوسط جهانی مقدار دی اکسید کربن از ۴۰۰ در میلیون گذشته است. اما این افزایش موقتی است زیرا مقدار متوسط جهانی چندین بار در طول سال افزایش و کاهش می‌یابد. امسال بار دیگر کاهش می‌یابد ولی سال آینده حتی بیشتر از قبل می‌شود و به زودی به‌طور دائم بیش از ۴۰۰ در میلیون باقی می‌ماند.

سال گذشته، متوسط سالانه جهانی ۳۹۸ در میلیون بود. به دلیل اینکه مقدار دی اکسید کربن در سال‌هایی که پدیده آل نینیو اتفاق میفتد – بر اثر وقایعی مثل آتش‌سوزی در اندونزی- جهش دارد – مقدار آن ممکن است امسال از ۴۰۰ در میلیون عبور کند.

در گزارش دیگری که در روزنامه «دیلی میل» منتشر شد، محققان آینده چند شهر مهم دنیا را در ۱۰۰ سال بعد در صورتیکه اقدامی برای توقف وارد شدن دی‌اکسید کربن در اتمسفر انجام نشود پیش‌بینی کرده‌اند.

بر اساس این تحقیق، تا سال ۲۱۰۰ سطح آب دریاها ۳۸ فوت افزایش خواهد یافت. به علاوه، ۱۸۰۰ شهر، شامل لندن، سیدنی و نیویورک، صدمه خواهند دید مگر اینکه مصرف سوخت‌های فسیلی به سرعت کاهش یابد.