روسیه: تأسیس نیروی فضایی آمریکا به مسابقه تسلیحاتی می‌انجامد

وزارت خارجه روسیه هشدار داد طرح‌های ارتش آمریکا برای «سلطه بر فضا» می‌تواند باعث از سرگیری مسابقه تسلیحاتی شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، این هفته اعلام کرد به ارتش این کشور دستور داده که یک نیروی فضایی ایجاد کند.

دونالد ترامپ گفت: «آمریکا باید در فضا چیرگی داشته باشد.» این سخنان دونالد ترامپ با ابراز نگرانی مسکو همراه شده است. روسیه هم‌اکنون دارای نیروی فضایی است.

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، روز چهارشنبه ۳۰ خرداد ماه در این باره گفت: «آنچه که بیش از همه در این خبر باعث نگرانی می‌شود، این است که به روشنی اذعان شده هدف از این اقدام چیرگی در فضا است.»

ماریا زاخاروا که روز چهارشنبه با خبرنگاران در شهر سامارا سخن می‌گفت، افزود: «افزایش توان نظامی در فضا به ویژه پس از سربرآوردن تسلیحات در آنجا، اثر بی‌ثبات‌کننده‌ای بر ثبات راهبردی و امنیت بین‌الملل دارد.»

ماریا زاخاروا در عین حال عنوان داشت که نیروی فضایی روسیه «صرفاً جنبه دفاعی» دارد.

در همین حال ویکتور بوندارف، رئیس کمیته امنیت و دفاع شورای فدرال روسیه (مجلس سنا) نیز در واکنش به این تصمیم دونالد ترامپ، «نظامی کردن فضا را راهی به سوی فاجعه» خواند و گفت: «باید امیدوار باشیم که سیاست‌مداران ارشد آمریکایی هنوز ذره‌ای عقل و منطق داشته باشند.»

رئیس کمیته امنیت و دفاع شورای فدرال روسیه تصریح کرد: «اما اگر ایالات متحده از پیمان ۱۹۶۷ خارج شود که استقرار جنگ‌افزار هسته‌ای در فضا را منع می‌کند، در آن صورت روسیه و دیگر کشورها به خاطر حفظ امنیت جهانی پاسخ کوبنده‌ای خواهند داد.»

دونالد ترامپ روز دوشنبه گفته بود: «آمریکا در پرواز، اول بود، اولین در ماه بود.... نمی‌خواهیم که چین و روسیه و دیگر کشورها از ما جلو بزنند... ما با فاصله از همه پیش خواهیم افتاد.»

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: «سرنوشت ما ورای زمین تنها به هویت ملی ما مربوط نمی‌شود، بلکه مربوط به امنیت ملی ماست و برای ارتش ما بسیار حائز اهمیت است.»

دونالد ترامپ افزود وقتی که پای دفاع از آمریکا پیش کشیده می‌شود «تنها حضور صرف آمریکا در فضا کافی نیست، آمریکا باید در فضا چیرگی داشته باشد.»

بودجه نظامی آمریکا برای سال ۲۰۱۸ حدود ۷۰۰ میلیارد دلار است.

با استفاده از خبرگزاری آلمان، اسپوتنیک، ساینتفیک امریکن. / ح.ر / پ.پ