بشار اسد: نبرد کنونی سرنوشت سوریه را مشخص خواهد کرد

بشار اسد رئیس جمهور سوریه تاکید کرد که نبرد کنونی نیروهای ارتش این کشور با مخالفان، سرنوشت سوریه را مشخص خواهد کرد.

بشار اسد از زمان انفجار ساختمان سازمان امنیت ملی سوریه در دمشق در دو هفته گذشته که در آن چهار تن از سران نظامی و امنیتی این کشور کشته شدند، به طور علنی سخنرانی نکرده است. این بار نیز سخنان اسد در قالب بیانیه‌ای منعکس شده که آن را یک مجله نظامی منتشر کرده است. این سخنان به مناسبت روز نیروهای مسلح سوریه ایراد شده است.

مشخص نیست که اسد کجا و چه هنگام این سخنان را ایراد کرده است. این وضعیت نشان از آن است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اسد گفته است که سرنوشت سوریه، گذشته، حال و آینده‌اش به نبرد کنونی بستگی دارد.

او افزود که ارتش سوریه از راه مبارزه با «گروه‌های تروریستی مسلح» در چند ماه اخیر نشان داد که استوار، روشن‌ضمیر و امین ارزش‌های مردم است.

«گروه‌های تروریستی مسلح» وصفی است که دولت سوریه برای مخالفان مسلح به کار می‌برد.

درگیری‌های حلب

در شهر حلب، مخالفان در جریان درگیری‌های خود با نیروهای دولتی، چهارشنبه موفق شدند کنترل سه مرکز پلیس را در این شهر دارای اهمیت استراتژیک را به دست بیاورند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره و خبرگزاری رویترز، روز چهارشنبه همزمان با گلوله باران توپخانه‌ای مناطق تحت کنترل مخالفان در حلب، هلیکوپترهای ارتش سوریه نیز بر فراز شهر به پرواز در آمده و برخی از مناطق را هدف قرار دادند.

نبرد برای کنترل شهر حلب اکنون به یکی از محورهای اصلی درگیری‌های سوریه تبدیل شده که از حدود ۱۷ ماه پیش علیه نظام بشار اسد آغاز شده است. نیروهای مخالفان که بر بخش‌های بزرگی از شهر سیطره دارند، با نیروهای دولتی می‌جنگند که توسط توپخانه، هلیکوپتر و جنگنده‌های بمب افکن پشتیبانی می‌شوند.

اما چهارشنبه تصاویر ویدیویی بر روی شبکه اینترنت منتشر شده است که نیروهای مخالفان را در حال اعدام شماری از نیروهای دولتی بدون محاکمه نشان می‌دهد؛‌‌ همان روشی که مخالفان به دلیل به کار گیری‌اش از سوی نیروهای دولتی انتقاد می‌کنند.

این تصاویر ویدویی نشان می‌دهد چهار مردی که به عنوان لباس شخصی‌های وابسته به نظام بشار اسد معرفی می‌شوند، به سوی پله‌ای هدایت می‌شود و پس از آن در میان تکبیر حاضران، تیرباران می‌شوند.

خبرگزاری‌ها تاکید کرده‌اند که تاکنون امکان تحقیق از صحت و سقم فیلم ویدویی میسر نشده است.

منطقه صلاح الدین در جنوب غرب حلب شاهد شدید‌ترین درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و مخالفان است. گاهی خمپاره‌ها برای چند ساعت به شکلی مستمر به این منطقه اصابت می‌کنند.

با وجود اینکه ارتش سوریه اوایل هفته اعلام کرد که کنترل منطقه صلاح‌الدین را از مخالفان باز پس گرفته است، اما درگیری در خیابان‌های این منطقه همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد که هیچ کدام از دو طرف نتوانسته‌اند کنترل این منطقه را به طور کامل در دست گیرند.

تلویزیون دولتی سوریه سه شنبه اعلام کرد که نیروهای ارتش سوریه همچنان در حال مبارزه با «بقیه تروریست‌ها» در منطقه صلاح‌الدین است.

سرهنگ عبد الجبار العقیدی رئیس شورای نظامی مخالفان حلب به خبرگزاری رویترز گفته است که هدف مخالفان پیش روی به سمت مرکز شهر حلب و تسخیر مناطق این شهر به ترتیب است. او تاکید کرد که در عرض چند روز می‌توان به این هدف دست یافت.

مخالفان می‌گویند که هم اکنون به طور کامل کنترل مناطق شرق و جنوب شهر حلب را در دست دارند.

العقیدی افزوده است که نیروهای دولتی در سه روز گذشته بار‌ها تلاش کرند با ورود به منطقه صلاح‌الدین، کنترل آن را باز پس گیرند، اما تلاش‌هایشان تا کنون با شکست مواجه شده و خسارت‌های سنگینی متحمل شده‌اند.

العقیدی که شش ماه پیش از نظام بشار اسد اعلام جدایی کرده بود افزود که بیش از ۳هزار تن از نیرورهای مخالفان در حال مبارزه با نیروهای دولتی در شهر حلب هستند.

شبکه آمریکایی ‌ای. بی. سی نیوز گزارش داد که مخالفان موفق به دستیابی به حدود ۲۰ موشک زمین به هوا شده‌اند که از راه ترکیه به دست آنها رسیده است.

این خبر را بسام الداده مشاور سیاسی ارتش آزاد سوریه-مخالفان مسلح بشار اسد- رد کرد. او در عین حال گفت که در چند روز آینده خبرهای ارتش ازاد سوره دستاوردهای شگفت انگیزی خواهد داد.

همزمان با درگیری‌های حلب، مخالفان بشار اسد شامگاه سه شنبه، نبردهایی در مناطقی از دمشق پایتخت سوریه آغاز کردند که پیش از این کاملا آرام بودند. به گزارش شبکه خبری الجزیره، رامی عبد الرحمن مدیر دیده‌بان حفوف بشر سوریه خبر داد که شامگاه سه شنبه برای نخستین بار درگیری‌هایی در نزدیکی دو منطقه بابا توما و باب الشرقی مسیحی نشین دمشق روی داد.

سازمان ملل: استفاده از جنگنده‌های ارتش سوریه در نبر حلب

سوسن غوشه سخنگوی هیات ناظران سازمان ملل متحد در سوریه تاکید کرد که نیروهای دولتی این کشور از جنگنده‌های خود در مبارزه با مخالفان در شهر حلب استفاده می‌کند.

غوشه در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت که روز سه شنبه گروهی از ناظران جنگنده‌هایی را دیدند که در حال بمباران شهر حلب هستند.

او همچنین خاطرنشان کرد که ناظران اطلاعات موثقی در دست دارند مبنی بر این‌که مخالفان بشار اسد در شهر حلب، اسلحه سنگین از جمله تانک در اختیار دارند.

او با تاکید بر شدت گرفتن درگیری‌ها در در مناطق جنوبی و شرقی حلب در ۷۲ ساعت گذشته گفت: «ما بسیار نگران هستیم.»

سخنگوی هیات ناظران سازمان ملل متحد در سوریه همچنین با اشاره به فرار هزاران نفر از ساکنان شهر حلب از خانه و کاشانه خود گفت: «ما به دو طرف تاکید کردیم که قانون انسانی و بین‌المللی بر ضرورت حمایت از غیر نظامیان تاکید دارد.»

اختلاف‌های مخالفان

ریاض الاسعد فرمانده ارتش آزاد سوریه اعلام انتخاب رئیس دولت انتقالی و تشکیل گروهی با نام هیئت امنای انقلاب سوریه را که سه شنبه در قاهره پایتخت صورت گرفت را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

الاسعد در گفت‌و‌گو با تلویزیون العربیه رهبران این تشکل جدید را «سیاستمداران فرصت طلب» توصیف کرد که برای چند دستگی مخالفان و استفاده از دستاوردهای مخالفان مسلح تلاش می‌کند.

او افزود: «آنها با مراجعه نکردن به آرای مردم که همه گونه هزینه‌ای برای استقلال از گروه اسد و جنایت‌هایش داده‌اند در تلاشند تا نظام بشار اسد رو به سرنگونی را احیا کنند.»

هیثم المالح حقوق‌دان و فعال حقوق بشر سوری را گروه هیئت امنای انقلاب سوریه مکلف به تشکیل دولت انتقالی این کشور کرد.

عبد الباسط سیدا رئیس شورای ملی سوریه که در آن طیف‌های گسترده‌ای از معترضان این کشور حضور دارند نیز پیشتر اعلام انتخاب رئیس دولت انتقالی سوریه را مورد انتقاد قرار دارند. او تاکید کرد که چنین اقدامی نیازمند مشورت با تمام طرف‌های معترض است.