درخواست هند از عراق و عربستان برای جبران کاهش خرید نفت ایران

یک نفتکش متعلق به شرکت سعودی آرامکو

یک ماه بعد از اولتیماتوم شرکت‌های بیمه هندی مبنی بر احتمال توقف ارائه بیمه‌نامه به نفتکش‌های حامل نفت ایران، دو پالایشگاه عمده هند برای ماه جاری درخواست افزایش حجم خرید نفت از عراق و عربستان کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز بر اساس گفته‌های چند منبع صنعتی و تجارت نفت هند چهارشنبه ۱۴ فروردین گزارش داده است که پالایشگاه دولتی مانگلور هند، بزرگترین مشتری نفت ایران برای ماه جاری خرید نفت از عربستان را نسبت به سال گذشته تا ۷۰ درصد افزایش خواهد داد.

همچنین شرکت «هندوستان پترولیوم» (اچ پی سی ال) هند واردات نفت از عراق را برای ماه آوریل نسبت به سال گذشته به شدت افزایش خواهد داد و هیچ قرارداد نفتی با ایران نخواهد بست.

دولت هند پنجم فروردین اعلام کرد که در مورد طرح تصویب بودجه با کمک وزارت نفت و شرکت‌های بیمه در راستای پوشش بیمه‌ای نفت وارداتی از ایران کار می‌کند، اما هنوز اجماعی بر روی جزئیات این مساله نیست و طرح به تصویب نرسیده است.

شرکت‌های بیمه اروپایی که ۹۵ درصد از بیمه نامه کشتی‌های جهان را پوشش می‌دهند، ارائه خدمات بیمه‌ای به نفتکش‌های حامل نفت ایران را از اول ژوئیه سال گذشته متوقف کرده‌اند.

شرکت «اچ پی سی ال» و پالایشگاه مانگلور هر دو گفته‌اند که به‌خاطر مشکل بیمه احتمالا واردات نفت از ایران را برای ماه جاری متوقف کنند.

رویترز می‌افزاید شرکت مانگلور از شرکت دولتی نفت عربستان، آرامکو، در خواست خرید اضافی روزانه ۲۳ هزار بشکه نفت خام کرده است. بر اساس قرارداد یکساله مانگلور و آرامکو برای سال جدید مالی که این هفته آغاز شد، حجم خرید روزانه نفت ۵۵ هزار بشکه تعیین شده است که نسبت به سال مالی قبل از آن روزانه ۹ هزار بشکه افزایش یافته بود.

بر این اساس کل واردات نفت شرکت مانگلور هند در ماه آوریل از عربستان نسبت به سال مالی قبل تا ۷۰ درصد افزایش می‌یابد.

شرکت «اچ پی سی ال» نیز از ماه آوریل، شروع سال جدید مالی، در نظر دارد نفت عراق را با ایران جایگزین کند.

این شرکت برای سال مالی جاری در نظر دارد بدون عقد قرارداد، روزانه تنها ۲۰ هزار بشکه از ایران نفت وارد کند که نسبت به سال گذشته ۵۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

یک منبع رسمی این شرکت به رویترز گفته است که آنها قصد عقد قرارداد سالانه با ایران را ندارند.

در عوض کاهش واردات نفت ایران، این شرکت در نظر دارد خرید نفت از عراق را از ۴۵ هزار بشکه به ۶۰ هزار بشکه در روز برساند. همچنین هندوستان پترولیوم در نظر دارد قرارداد یکساله‌ای با شرکت توتال فرانسه برای خرید روزانه ۴۰ هزار بشکه نفت بصره عراق امضا کند.

شرکت «نفت هند»، (آی او سی) بزرگترین شرکت پالایشگاهی این کشور نیز در نظر دارد برای کل ماه جاری دو میلیون بشکه نفت، به عبارتی حدود ۶۶ هزار بشکه در روز، نفت از ایران وارد کند.

هند در ماه آوریل کلا ۲۵۹ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده بود که نسبت به سال گذشته کاهشی ۴۳ درصدی نشان می‌دهد.