نماینده ایران در اوپک: بهای نفت ممکن است به بیش از ۱۰۰ دلار برسد

حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در سازمان اوپک

حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در سازمان اوپک می‌گوید در صورت وقفه در صادرات نفت ایران، بهای هر بشکه نفت به بیش از ۱۰۰ دلار خواهد رسید.

آمریکا از کشورهای خریدار نفت خواسته است که تا سه ماهه آینده واردات نفت از ایران را به صفر برسانند.

حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک روز پنجشنبه، ۱۴ تیرماه به خبرگزاری رویترز گفت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا باید «انتظار داشته باشد» اگر دسترسی ایران به بازارهای جهانی را قطع کند، نفت «گروگان عربستان سعودی و روسیه» می‌شود و این کشورها هم تمایلی به کاهش بهای نفت ندارند.

حسین کاظم‌پور اردبیلی گفت: «مسئولیت پرداخت بهای غیرضروری برای مشتریان در سراسر جهان، به ویژه در جایگاه‌های سوخت آمریکا، تنها به عهده (ترامپ) است و قیمت بالای ۱۰۰ دلار برای هر بشکه نیز در راه است.»

دونالد ترامپ در هفته‌های اخیر کشورهای اوپک را تحت فشار گذاشته که بهای نفت را کاهش دهند. یکی از عوامل افزایش بهای نفت خروج آمریکا از توافق بین‌المللی برجام و بازگشت تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا علیه ایران است.

خبرگزاری رویترز با اشاره به انتخابات میان‌‌دوره‌ای ماه نوامبر کنگره آمریکا نوشته است بالا رفتن بهای بنزین می‌تواند به دردسری سیاسی برای دونالد ترامپ تبدیل شود.

رئیس جمهور آمریکا روز شنبه، در توییتر خود نوشته بود عربستان سعودی با افزایش دو میلیون بشکه‌ای نفت در روز موافقت کرده است. در این توییت دونالد ترامپ گفته بود افزایش تولید عربستان سعودی می‌تواند کاهش صادرات نفت ایران را جبران کند.

اما کاخ سفید با تصحیح اظهارات دونالد ترامپ اعلام کرد که ملک سلمان در تماس تلفنی با رئیس جمهور آمریکا گفته است این کشور در صورت نیاز از ظرفیت افزایش ۲ میلیون بشکه‌ای برخوردار است.

انتقاد دونالد ترامپ از اوپک در حالی است که وی همزمان به کشورهای اروپایی فشار می‌آورد که از خرید نفت ایران صرف نظر کنند.

از سوی دیگر حسن روحانی،​ رئیس جمهوری ایران،​ در سفر اروپایی خود تهدید کرد در صورتی که آمریکا مانع صادرات نفت ایران شود، کشورهای دیگر هم نمی‌توانند از خلیج فارس نفت صادر کنند. اظهارات حسن روحانی با حمایت فرماندهان سپاه پاسداران مواجه شده است.

آمریکا نیز در واکنش به این اظهارات گفته است نمی‌گذارد جریان نفت از خلیج فارس قطع شود.

حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک به خبرگزاری رویترز گفت: «ما همسایه‌های یکدیگر هستیم و همسایه هم خواهیم ماند؛ ما می‌دانیم که می‌توانیم با هم زندگی کنیم و باید بتوانیم. کسی شما را برای محافظت از کسی نمی‌خواهد... آقای (ترامپ) از وقتی که به قدرت رسیده‌اید مدام با همه در حال جنگید.»

افزایش بهای نفت گرچه هزینه‌های رای‌دهندگان آمریکایی را بالا می‌برد اما با افزایش قیمت، استخراج نفت شل آمریکا با صرفه‌تر خواهد شد و این کشور می‌تواند صادرات نفت خود را بیشتر کند. بهای نفت خام اوپک روز چهارشنبه به هر بشکه ۷۵ دلار و ۳۸ سنت رسید.

با استفاده از رویترز، وبسایت اوپک و رادیو فردا/ ح.ر.