عزت الله سحابی، رییس شورای فعالان ملی-مذهبی، درگذشت

عزت الله سحابی، رئیس شورای فعالان ملی مذهبی بامداد روز سه شنبه در بیمارستان مدرس تهران درگذشت.

علی اکبر معین‌فر، وزیر نفت دولت موقت، درگفت‌و‌گو با رادیو فردا با تایید خبر درگذشت آقای سحابی به رادیو فردا گفت: «نزدیک‌ سحر مهندس سحابی به رحمت خدا رفتند. الان دارند جنازه ایشان را به منزلشان که در نارون لواسان است، حمل می‌کنند که فردا (چهارشنبه) از آنجا تشییع جنازه شود.»

محمد بسته نگار، آیت الله منتظری، عزت الله سحابی. عکس از وبسایت آیت الله منتظری

عزت الله سحابی اردیبهشت ماه امسال به علت شکستگی استخوان ران به بیمارستان منتقل شد و مورد عمل جراحی قرار گرفت اما پس از آن دچار خونریزی مغزی شد و در بیمارستان پارسیان به حال اغما بود.

وی نزدیک به یک هفته پیش به بیمارستان مدرس منتقل شده بود.

عزت الله سحابی، یدالله سحابی و مهدی بازرگان

هاله سحابی، دختر عزت الله سحابی، که در روز تحلیف محمود احمدی‌نژاد در تهران بازداشت شده بود، چند ماه پیش دوباره به زندان بازگردانده شد و با وجود درخواست برای ملاقات با پدر بیمارش مقام‌های قضایی به وی چنین فرصتی ندادند.

عزت الله سحابی، متولد سال ۱۳۰۹ است و فعاليت‌های سياسی و تشکيلاتی خود را پس از ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ آغاز کرد.

سحابی به هنگام تاسيس نهضت آزادی در سال ۱۳۴۰ به اين حزب پيوست. وی به همراه آيت الله محمود طالقانی، مهدی بازرگان و يدالله سحابی به عنوان شورای مرکزی نهضت آزادی فعاليت می‌کرد.

عزت الله سحابی از آغاز فعاليت‌های سياسی خود نزديک به ۱۵ سال را در زندان‌های دوران شاه و جمهوری اسلامی گذارند.

عزت الله سحابی در سال ۱۳۷۹ نيز به همراه دهها فعال ملی مذهبی و عضو نهضت آزادی بازداشت شد و نزديک به دوسال را در زندان گذارند.

مرتضی کاظميان در خصوص فشار های امنيتی بر عزت الله سحابی پس از انتخابات رياست جمهوری ۱۳۸۸ به رادیو فردا می‌گويد: «به دليل همراهی و همدلی مهندس سحابی و زيرمجموع ايشان، يعنی شورای فعالان ملی مذهبی، از جنبش سبز، ميرحسين موسوی و مهدی کروبی چه در دوران انتخابات و چه بعد از آن منجر به افزايش فشارها شد و به طور مشخص در زمستان سال گذشته و پيش از عيد مهندس سحابی به رغم وضعيت بيماری احضار شدند.»

مرتضی کاظميان می‌افزايد: «مهندس سحابی به دادسرای مقدس واقع در اوين احضار، که در آنجا مورد بازجويی و تهديد قرار گرفتند.»