هشدار جنتی به دولت در مورد سپردن مسئولیت به «اصحاب فتنه»

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان به دولت هشدار داد که از سپردن مسئولیت به معترضان سال ۱۳۸۸ خودداری کند. وی همچنین نامه رئیس جمهوری آمریکا به رهبر جمهوری اسلامی را «منافقانه» و نشانه «کم‌قدرتی» او دانست.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، اظهارات آقای جنتی در روز یکشنبه، ۲۵ آبان را بازتاب داده است که می‌گوید: «چرا عده‌ای می‌خواهند دوباره مسئولیت‌ها را به اصحاب فتنه واگذار کنند؟»

به گفته او، «سابقه این افراد و هویت فتنه مشخص است، اما با این حال دوباره می‌خواهند مسئولیت‌های وزارتی، مدیرکلی و ریاستی را به این افراد بسپارند».

این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند گزینه دولت حسن روحانی برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اعتراضات سال ۱۳۸۸ نقش داشته است، امری که فخرالدین احمدی آشتیانی، وزیر پیشنهادی علوم آن را تکذیب کرده است.

در این حال مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری نیز تاکید داشته که تنها «مراجع قانونی و رسمی» می‌توانند تعیین کنند که کسی در اعتراضات سال ۱۳۸۸ نقش داشته است یا نه.

آقای پورمحمدی که با خبرگزاری تسنیم مصاحبه می‌کرد در پاسخ به پرسشی درباره نقش وزرای پیشنهادی علوم در رخدادهای ۸۸ گفت: «این که این افراد در فتنه ۸۸ نقش داشته‌اند ظاهرا قضاوت شما است. باید مراجع رسمی و قانونی اعلام کنند.»

به گفته او، برای بررسی نقش افراد در رخدادهای سال ۱۳۸۸ باید دو مقطع قبل و بعد از انتخابات را تفکیک کرد چرا که همه افراد «تا روز انتخابات طبق قانون مجاز به فعالیت، تلاش و یارگیری بودند»، اما اگر کسی بعد انتخابات فعالیتی داشته است، «باید نقش او را مراجع رسمی اعلام کنند».

محافظه‌کاران مجلس ایران می‌گویند، گزینه‌هایی حسن روحانی تاکنون برای وزارت علوم معرفی کرده‌است از «حامیان» معترضان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ بودند و با این رویکرد رای عدم اعتماد به آنها داده‌اند.

جعفر میلی منفرد نخستین گزینه آقای روحانی برای وزارت علوم بود که نتوانست رای اعتماد مجلس را بگیرد. رضا فرجی دانا هم که مدتی توانست وزارت علوم را در اختیار بگیرد در نهایت استیضاح و برکنار شد. پس از او محمود نیلی احمدآبادی به مجلس پیشنهاد شد که او نیز نتوانست رای اعتماد بگیرد و اکنون باید منتظر قضاوت نمایندگان مجلس درباره فخرالدین احمدی آشتیانی ماند.

نامه اوباما به خامنه‌ای از نگاه جنتی

اما سخنرانی روز یکشنبه احمد جنتی حاوی اشاراتی به نامه اخیر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز بود، نامه‌ای که روزنامه آمریکایی وال‌استریت جورنال از آن پرده برداشت.

آقای جنتی در این باره گفت: «اوباما در نامه‌اش برای رهبری عزیز ابتدا منافقانه از بازیابی سلامت ایشان ابراز خوشحالی و بعد حرف‌هایش را بیان کرده است. این کم‌قدرتی است که ناچار می‌شوند مقابلش تواضع و خشوع کنند.»

اشاره آقای جنتی به بیماری اخیر آیت‌الله خامنه‌ای است که باعث شد برای جراحی پروستات مدتی را در بیمارستان به‌سر ببرد.

وی همچنین گفت: «در این نامه از ما درخواست کرده‌اند که بیاییم داعش را نابود کنیم در حالی که خودشان داعش را ایجاد کرده‌اند.»

مقامات آمریکا نامه‌نگاری آقای اوباما با آقای خامنه‌ای را تایید کرده‌اند، نامه‌ای که موضوع آن گروه «حکومت اسلامی» یا داعش بوده است و در آن بر منافع مشترک طرفین علیه داعش تاکید شده است.

این نامه انتقاد شدید جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا را به دنبال داشت به‌طوری که برخی از آنان اقدام آقای اوباما را «شرم‌آور» خوانده‌اند. با این حال کاخ سفید خاطرنشان ساخته که آمریکا برنامه نظامی مشترک با ایران علیه داعش نخواهد داشت و سیاست‌های ایالات متحده در قبال تهران تغییری نکرده است.