تاسف ظریف از «عدم پاسخ‌ آمریکا» به هشدارهای ایران درباره سوریه

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران می‌گوید که سلاح‌های شیمیایی بسیار خطرناکی به سوریه قاچاق شده‌ است

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفت که جمهوری اسلامی به ایالات متحده درباره ورود سلاح‌های شیمیایی به سوریه اطلاعاتی داده بود، اما آمریکا این هشدارها را بی‌پاسخ گذاشت.

در گفت‌وگویی با شبکه پرس تی‌وی که روز چهارشنبه، ۲۰ شهریور انجام شد، آقای ظریف با اشاره به حمله شیمیایی اخیر در حومه دمشق اظهار داشت: «ما نشانه‌هايي داشتيم و اين نشانه‌ها را در گذشته به آمريکا و ديگران ارائه داده بوديم، اين که سلاح‌هاي شيميايی به شدت خطرناکی به داخل سوريه قاچاق شده است.»

به گفته او، ایران به آمریکا اطلاع داده بود این سلاح‌ها دست گروه‌هایی غیر از نیروهای حکومتی افتاده است که «عليه مردم و دولت اين کشور مي‌جنگند»، اما آمریکا «در کمال تاسف» به این هشدارها هیچ پاسخی نداد.

مقامات ایران در روزهایی که احتمال حمله نظامی ایالات متحده به سوریه می‌رود، بارها به واشینگتن نسبت به پیامدهای این اقدام هشدار داده‌اند و از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پیش‌بینی کرده که آمریکا از چنین اقدامی متضرر خواهد شد.

محمدجواد ظریف نیز پیش از این نیز اعلام کرده بود که ایران با هدف «ممانعت از شکل‌گیری یک جنگ جدید در منطقه» پیام‌هایی را با آمریکا رد و بدل کرده و امیدوار است که ایالات متحده به این پیام‌ها توجه کند.

ایالات متحده استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را «خط قرمز» خود عنوان کرده بود و از این رو زمانی که گزارش‌ها درباره حمله شیمیایی در حومه دمشق و مرگ صدها غیرنظامی منتشر شد، بحث مداخله نظامی آمریکا در سوریه هم به میان آمد.

اگرچه اکنون آمریکا در انتظار فرجام طرح مسکو مبنی بر نظارت جامعه جهانی بر سلاح‌های شیمیایی حکومت سوریه است که می‌تواند مانع حمله نظامی ایالات متحده به سوریه شود.

اوباما: نفرت ایران از سلاح‌های شیمیایی می‌تواند شانس موفقیت باشد

اما درباره نقش ایران در بحران سوریه، باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، در گفت‌وگوی این هفته خود با چهار شبکه تلویزیونی تاکید کرده است که تهران «نقش مفیدی» برای وادار کردن بشار اسد به عدم استفاده از سلاح‌های شیمیایی ایفا کرده بود.

به گزارش سایت لس‌آنجلس تایمز، آقای اوباما با اشاره به طرح روسیه در رابطه با سلاح‌های شیمیایی حکومت سوریه اظهار داشت: «می‌دانید، مسئله‌ای که شاید بتواند شانسی برای موفقیت ایجاد کند این است که حتی متحدان سوریه، مانند ایران از سلاح‌های شیمیایی نفرت دارند.»

وی افزود: «همان‌طور که می‌دانید، ایران در طول جنگ با عراق متاسفانه هدف سلاح‌های شیمایی قرار گرفت که دست صدام حسین بود... من تردید دارم که برخی از متحدان سوریه اشتباهی را که بشار اسد در استفاده از این سلاح‌ها مرتکب شد، تایید کنند و از این نظر او باید تحت فشار آنها نیز باشد.»

آمریکا و متحدان غربی آن مانند بریتانیا، آلمان و فرانسه می‌گویند به مستنداتی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد نیروهای بشار اسد عامل حمله شیمیایی اخیر در حومه دمشق بوده‌اند، اما ایران و روسیه که دو متحد اصلی دمشق محسوب می‌شوند، این حمله را به شورشیان سوریه نسبت می‌دهند، چنان‌چه محمد جواد ظریف در گفت‌وگوی روز گذشته خود با پرس تی‌وی نسبت به تکرار این اتفاق در آینده هشدار داد.

او گفت: «ما به آنها [آمریکا] هشدار داديم، به آنها گفتيم که چنين اتفاقي افتاده است و همچنان مي‌گوييم که اين کابوس ادامه خواهد داشت؛ سلاح‌هاي شيميايي در دستان بازيگران غيردولتي، به ويژه بازيگران افراطي غيردولتي تهديدي است براي همه. آن‌ها هيچ حد و مرزي را به رسميت نمي‌شناسند و اين تهديدي براي تمامي منطقه خواهد بود.»

آمریکا تعداد کشته شدگان حمله شیمیایی روز ۳۰ مرداد در حومه دمشق را بالغ بر هزار و ۴۰۰ نفر دانسته است.