لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۷

جان کری: سوریه هزار تن انواع مواد شیمیایی در انبارهای خود دارد


از راست: چاک هیگل، وزیر دفاع و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان.
از راست: چاک هیگل، وزیر دفاع و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان.
جان کری روز سه شنبه گفت که رژیم بشار اسد در سوریه یک هزار تن انواع مواد شیمیایی در انبارهای خود دارد که شامل گازهای سارین و خردل نیز می‌شود.

وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه، ۱۹ شهريور، در نشست استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا درباره بحران سوریه گفت که برخی از این مواد «با هم ترکیب شده‌اند» هستند در حالی که سایر مواد احتمالا به صورت جداگانه در مخازن انبار شده‌اند.

وی در بخشی از سخنان خود اظهار داشت که واشينگتن منتظر پيشنهاد روسيه برای قرار دادن سلاح‌های شيميايی سوريه تحت نظارت بين‌المللی است ولی نمی‌تواند برای مدت طولانی منتظر بماند.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «ما منتظر پيشنهاد آنها خواهيم ماند ولی اين انتظار طولانی نخواهد بود».

به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای کری افزود: «پرزيدنت اوباما به طور جدی اين پيشنهاد را بررسی خواهد کرد. اما چنين پيشنهادی بايد فوريت داشته، واقعی و قابل ارزيابی باشد. نمی‌توان از آن به عنوان يک تاکتيک تاخيری استفاده کرد».

وزير امور خارجه آمريکا افزود: قرار دادن ذخاير سلاح‌های شيميايی سوريه تحت نظارت بين‌المللی «راهی ايده‌آل» برای پاکسازی اين سلاح‌هاست ولی هشدار داد که چنين اقدامی «بی‌نهايت دشوار» است.

به دنبال جدی شدن حمله نظامی آمريکا به سوريه به دليل آنچه که استفاده از سلاح شيميايی توسط رژيم بشار اسد خوانده شده، وليد المعلم، وزير خارجه سوريه، روز سه‌شنبه با طرح مسکو مبنی بر نظارت بين‌المللی بر سلاح‌های شيميايیِ اين کشور موافقت کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:14 0:00
لینک مستقیم

او در ديدار با نمايندگان مجلس دومای روسيه گفت که دمشق برای جلوگيری از حمله نظامی آمريکا، بر سر اين طرح با مسکو به توافق رسيده است.

همزمان، سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسيه اعلام کرد که مسکو و دمشق در حال بررسی جزئيات اين طرح هستند تا طی روزهای آينده آن را به جامعه بين‌المللی ارائه کنند.

در طرح مسکو، از حکومت سوريه خواسته شده است که تمام سلاح‌های شيميايی خود را تحت نظارت بين‌المللی قرار دهد.

مقام‌های دولت باراک اوباما می‌گويند که حکومت بشار اسد در حملات شيميايی روز ۲۱ اوت به حومه دمشق دست داشته است. به گفته جان کری، اين حمله ۱۴۲۹ کشته بر جای گذاشته است که بيش از ۴۰۰ نفر آنها کودک بوده‌اند.

آقای اوباما از کنگره آمريکا خواسته است تا برای تنبيه حکومت سوريه، مجوز حمله نظامی محدود و بازدارنده به اين کشور را صادر کند.

در همين حال، کاترين اشتون، مسوول امور سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز سه شنبه از طرح روسيه استقبال کرد و خواستار آن شد که اين طرح «هرچه سريعتر» نهايی شود.

وی اظهار داشت: «لازم است تا جايی که امکان دارد هرچه سريعتر بر روی اين طرح کار شود و از جمله جزئيات چگونگی قرار دادن اين سلاح‌ها در محلی امن، تاييد مراحل کار و نابودی اين سلاح‌ها بررسی شود».

وزارت امور خارجه ايران نيز روز سه شنبه اعلام کرد که از طرح مسکو درباره سوريه استقبال می‌کند.

مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در کنفرانس خبری خود ضمن تاکيد بر اينکه ايران مخالف استفاده از هر گونه سلاح شيميايی است، گفت طرح روسيه بايد شامل تمام طرف‌های درگير در سوريه شود.

بینر: آمریکایی‌ها از طرح اوباما حمایت نمی‌کنند

در همين حال، جان بينر، رييس مجلس نمايندگان آمريکا روز سه شنبه گفت که مردم آمريکا از طرح باراک اوباما درباره سوريه حمايت نمی‌کنند و او بايد به صورت قوی‌تر این مسئله را طرح کند.

وی اظهار داشت: «مردم آمريکا حامی اين مسئله نيستند. مردم آمريکا به حراج گذاشته نشده‌اند. به همين دليل فکر می‌کنم که امشب بسيار مهم خواهد بود».

اشاره آقای بينر به سخنرانی سه‌شنبه شب باراک اوباما در شش شبکه تلويزيونی آمريکا است که قرار است درباره بحران سوريه به مردم این کشور گزارش دهد.

رييس مجلس نمايندگان آمريکا ابراز ترديد کرد که طرح روسيه بتواند سلاح‌های شيميايی سوريه را تحت نظارت بين‌المللی قرار دهد، چرا که به گفته وی، «بازيگران اين بحران در آن دخيل هستند».

در همين حال، خبرگزاری آسوشيتدپرس گزارش داده که ميچ مک‌دانل، رهبر اقليت جمهوريخواهان در سنا، به عنوان نخستين رهبر کنگره مخالفت خود را با طرح باراک اوباما برای مجازات سوريه ابراز کرده است.

جمهوريخواهان آمريکا گفته‌اند که آقای ميچل با درخواست رييس جمهوری برای حمله به سوريه مخالفت خواهد کرد.

رهبر اقليت سنا تصريح کرده که هيچ خطر حياتی، امنيت ملی آمريکا را تهديد نمی‌کند و پرسش‌های فراوانی درباره استراتژی بلندمدت آمريکا در بحران سوريه بی پاسخ مانده است.

آسوشيتدپرس گزارش داده که حمايت کنگره از طرح باراک اوباما با ارائه طرح روسيه مبنی بر قرار دادن سلاح‌های شيميايی سوريه تحت نظارت بين‌المللی ضعيف تر شده است.

بحران سوريه در دو سال و نيم گذشته بيش از يکصد هزار کشته و ميليون‌ها آواره بر جای گذاشته است و نبرد ميان مخالفان مسلح بشار اسد و نيروهای دولتی در نقاط مختلف اين کشور ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG