مقام دیپلماتیک ایران: ۸۶ ایرانی، محکوم به اعدام در مالزی

یک مقام دیپلماتیک ایران تعداد زندانیان ایرانی در کشور مالزی را ۲۲۱ نفر اعلام کرد که از این میان ۸۶ نفر به مجازات اعدام محکوم شده‌اند.

گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، در روز جمعه، ۵ اردیبهشت، بیان می‌کند که مرتضی جاودان، کنسول ایران در مالزی، آخرین آمار از وضعیت ایرانیان زندانی در این کشور را ارائه کرده است.

به گفته او، ۳۱ زن ایرانی به همراه ۱۹۰ مرد ایرانی در ۱۲ زندان مالزی به‌ سر می‌برند که بیشتر آنها متهم به قاچاق مواد مخدر هستند.

آقای جاودان همچنین گفته است که از میان این زندانیان، ۸۰ مرد به همراه شش زن نیز محکوم به مجازات اعدام هستند.

مالزی قوانین سفت و سختی در رابطه با مواد مخدر دارد و قاچاق بیش از ۵۰ گرم مواد مخدر را شایسته مجازات اعدام می‌داند، امری که برای تعدادی از زندانیان ایرانی در کشور به چالشی حیاتی تبدیل شده است.

پیش از این مقامات وزارت امور خارجه ایران درباره اعدام شهروندان ایرانی در مالزی هشدار داده بودند، اما دولت مالزی تاکید کرده است که «روند قانونی» در مورد ایرانیان محکوم به اعدام در این کشور باید طی شود.

با این وجود مقامات دیپلماتیک ایران در مالزی می‌گویند سفارت ایران برای عفو تعدادی از این زندانیان به دفتر پادشاه مالزی درخواست رسمی ارسال کرده است، اگرچه هنوز سرنوشت آنها در ابهام است.

در این حال کنسول جمهوری اسلامی ایران در مالزی می‌گوید که اساسا تعداد زندانیان ایرانی در این کشور کاهش یافته و این مسئله «نتیجه همکاری تهران و کوآلالامپور و سخت‌گیری در مرزهای هوایی است».

آقای جاودان اظهار داشت: «بخش‌های مختلف سفارت جمهوری اسلامی ایران در مالزی توان خود را به کار گرفته‌اند تا مانع گسترش ذهنیت منفی [درباره ایرانیان] شوند. از همین رو گزارش‌هایی به ایران ارائه شده تا مانع خروج افراد متخلف شوند که این گزارش‌ها نتایج مثبتی به همراه داشته است.»

مالزی در جنوب شرقی آسیا از جمله کشورهایی است که قوانین ساده‌تری برای اجازه ورود ایرانیان به خاک خود دارد، چنان که در دهه گذشته نیز حضور ایرانیان در آنجا رشد داشته است.

اما به موازات این مسئله، آمار برخوردهای قضایی با ایرانیان نیز در این کشور رشد کرده است تا جایی که به تازگی انجمنی با عنوان حمایت از ایرانیان زندانی در مالزی تاسیس شده است.

گزارش دیگر خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران در روز جمعه از آغاز فعالیت‌های این انجمن حکایت دارد.

ایرنا می‌نویسد که انجمن حمایت از زندانیان ایرانی در مالزی برای ۲۶ نفر از این زندانیان که به اعدام محکوم شده‌اند، وکیل گرفته است.

این انجمن متوسط سنی ایرانیان زندانی در مالزی را حدود ۳۵ عنوان کرده و تاکید می‌کند بیشتر آنها جوانانی هستند که «در دام باندهای قاچاق افتاده یا طعمه شده‌اند».