لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

معاون وزیر خارجه:۷۰۰ اعدامی ایرانی در خارج از کشور داریم


ابراهیم رحیم‌پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه ایران، روز دوشنبه دوم دی خبر داد که «حدود شش هزار» ایرانی در خارج از کشور زندانی هستند و افزود که «۷۰۰ اعدامی ایرانی نیز در کشورهای دیگر داریم.»

وی به خبرگزاری ایسنا گفته است: «اینها ارقام خوشایندی نیستند از این نظر وقتی کشورها از یک حدی شاهد افزایش این ارقام هستند طبیعتا محدودیت‌هایی ایجاد می‌کنند.»

معاون وزیر خارجه ایران ادامه داد: «مالزی نیز به دلیل قاچاق مواد مخدر با مشکلاتی در این باره روبه‌روست و افرادی که اقدام به قاچاق مواد مخدر می‌کنند باعث بدنامی ایرانی‌ها می‌شوند و مانع فعالیت آسان حجم زیادی از ایرانی‌های خوش‌نام می‌شوند و برای تردد و سفرهای آنها مشکل ایجاد می‌کنند.»

آقای رحیم‌پور افزود: «در کشورهایی که قرارداد لغو روادید داشتیم عده‌ای با برخی اقدامات خود ایجاد تردید و سوء ظن کردند و آن کشورها نیز در پاسخ یا لغو روادید را برداشتند یا محدود کرده‌اند و یا مراقبت‌های بیشتر از حد می‌کنند.»

دولت مالزی روز نهم مهرماه سال جاری مدت ویزای توریستی برای ایرانیان را از ۹۰ روز به ۱۴ روز کاهش داد.

به گفته سفیر ایران در مالزی، حدود ۲۲۲ نفر ایرانی در زندان‌های مالزی به سر می‌برند که جرم بیشتر آنها قاچاق مواد مخدر است. به گفته وی، تاکنون ۷۶ ایرانی در این کشور جنوب شرق آسیا با مجازات اعدام مواجه شده‌اند.

دولت اندونزی نیز از روز ۲۹ مرداد امسال به درخواست استرالیا به روند صدور روادید برای ایرانیان در فرودگاه‌های اندونزی خاتمه داد و شهروندان ایرانی از آن تاریخ ناگزیرند برای دریافت روادید به سفارت اندونزی در تهران مراجعه کنند.

دیان ویرنجوریت، سفیر اندونزی در تهران هفتم مرداد امسال در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا گفت: «اکنون حدود پنج هزار ایرانی در اندونزی در مکان‌هایی شبیه زندان نگهداری می‌شوند. ۴۰۰ نفر در زندان هستند و ۴۷ نفر هم به خاطر حمل مواد مخدر محکوم به اعدام شده‌اند.»

به گفته او، برخی از این زندانیان، افرادی «از طبقات پایین و فاقد پول» هستند که به منظور تهیه پول کافی برای مهاجرت دست به کارهای «خلاف قانون» دیگری زده‌اند و «مشکلات مضاعفی» را برای دولت اندونزی به‌وجود آورده‌اند.

در حالی که معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه ایران تعداد ایرانیان زندانی در خارج از کشور را «حدود شش هزار» نفر اعلام کرده است، خبرگزاری ایرنا روز سی‌ام آذر در خبری در مورد قصد نهاد ریاست جمهوری برای رسیدگی به امور ایرانیان گرفتار در خارج، رقم دیگری را ذکر می‌کند.

ایرنا در این خبر نوشت که «در هشت ماهه سال جاری سه هزار و ۳۰۰ ایرانی در خارج از کشور در زندان به سر می‌برند که در این مدت با تلاش دستگاه‌های مسئول ۶۲۸ نفر آنان آزاد شده‌اند.»

پیش از این یکی از ایرانیان ساکن کوالالامپور، پایتخت مالزی، و فعال در زمینه حقوق زندانیان ایرانی در آن کشور در گفت‌وگو با رادیو فردا درباره وضعیت ایرانیانی که در مالزی حکم اعدام دریافت کرده‌اند گفت که «اعدامی‌ها در قفس نگهداری می‌شوند و بعضا بیش از ده سال. در یک قفس که فقط سه دیوار دارد.»
XS
SM
MD
LG