درخواست حامیان حقوق کودک از فیس‌بوک برای لغو طرح اینستاگرامِ کودکان

بیش از صد سازمان و کارشناس حقوق کودکان از فیس‌بوک خواستند که راه‌اندازی نسخه اینستاگرام برای کودکان را متوقف کند.

به گزارش رویترز، گروهی متشکل از ۳۵ سازمان و ۶۴ کارشناس حوزه بهداشت عمومی و ایمنی کودک روز پنج‌شنبه، ۲۶ فروردین‌ماه، در نامه‌ای به مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک درباره مخاطرات جسمی و روانی اینستاگرام برای کودکان هشدار دادند.

این گروه‌ها و کارشناسان در این نامه درباره موضوع‌هایی چون حریم خصوصی، زمان نمایش، سلامت روان، عزت نفس و فشار تجاری ایجادشده برای کودکان در صورت راه‌اندازی این برنامه ابراز نگرانی کرده‌اند.

در این نامه آمده است که شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام از ترس جوانان برای از دست دادن تأیید همسالان استفاده و آن‌ها را تشویق می‌کنند تا به طور دائم چشم به وسایل ارتباطی خود بدوزند.

در این نامه همچنین با اشاره به توانایی کم کودکان برای مواجهه با چالش‌های شبکه‌های اجتماعی گفته شده که کودکان با اشتراک‌گذاری عکس‌های خود بر روی ظاهر و نحوه معرفی خود متمرکز می‌شوند و این موضوع‌ها، چالش‌هایی برای حریم خصوصی و سلامت آن‌ها ایجاد می‌کند.

نشریه دیجیتالی «بازفید» ماه گذشته از راه‌اندازی نسخه اینستاگرام برای کودکان زیر ۱۳ سال در شرکت فیس‌بوک خبر داده بود.

استفانی اوتوِی، سخنگوی اینستاگرام در واکنش به انتشار زودهنگام این خبر، آن را تائید کرده و گفت که این شرکت در راه‌اندازی این برنامه با متخصصان رشد، ایمنی و بهداشت روانی کودکان و حامیان حریم خصوصی مشورت خواهد کرد.

شرکت فیس‌بوک در سال ۲۰۱۷ هم نسخه‌ای از برنامه مسنجر را با نام «مسنجر برای کودکان» ساخته بود که با واکنش گروه‌های حامی حقوق کودکان روبه‌رو شد.

این برنامه برای اطمینان از این که کودکان با کاربرانی که والدین‌شان تأیید نکرده‌اند صحبت نکنند، ساخته شده بود.