خانواده یک پناهجوی ایرانی در ترکیه، از «ربوده شدن» او خبر می‌دهند

نمایی از ساختمان کاخ دادگستری آنکارا

خانواده محمدباقر مرادی، «پناهجوی ایرانی در ترکیه»، می‌گویند که فرزند آن‌ها از روز ۳۰ مه- حدود یک هفته پیش- ناپدید شده و جمهوری اسلامی ایران او را ربوده است.

روزنامه «دیلی‌صباح» روز یکشنبه ۱۵ خرداد گزارشی آقای مرادی را «روزنامه‌نگار مخالف» جمهوری اسلامی معرفی کرده که ۹ سال پیش به ترکیه پناهنده شده است و پدرش معتقد است او توسط عوامل جمهوری اسلامی ربوده شده است.

بر اساس این گزارش، محمدباقر مرادی روز ۳۰ مه منزل خود در آنکارا را برای خرید نان ترک کرد و دیگر بازنگشت. تلفن همراه او نیز از دسترس خارج شده است. این گزارش می‌افزاید که خودرو آقای مرادی نیز بعدا پیدا شد.

روزنامه «حریت» ترکیه نیز گزارش داده است که خانواده آقای مرادی در خصوص ناپدید شدن فرزندشان خواستار تشکیل پرونده جنایی شده‌ و به دادستانی محل زندگی خود گفته‌اند که او ربوده شده است.

حسین مرادی، پدر محمدباقر مردای، می‌گوید که فرزندش برای مدت‌ها تحت تعقیب نیروهای امنیتی ایران بوده است.

حساب کاربری آقای مرادی در توئیتر تا ۳۰ می فعال بوده و او از جمله در خرداد سال گذشته تصویری از خود را در حال رأی دادن در محل کنسولگری ایران در استانبول با هشتگ «زیر میز می‌زنیم» منتشر کرده که ظاهراً هشتگ مورد استفاده هواداران عبدالناصر همتی بود.

او همچنین در آذرماه ۹۹ درست یک روز پس از اعدام روح‌الله زم، تصویری از خود به همراه شیرین نجفی که در جریان بازداشت و ربایش آقای زم در عراق مورد استفاده قرار گرفته بود منتشر کرد و در توضیح این تصویر نوشت که «این تصویر مربوط به سکانسی از یک فیلم است که در ترکیه ضبط شده است» و لینکی از یک فیلم ۳۷ دقیقه‌ای با عنوان «مستند داستانی اعتراف» را به همراه آن منتشر کرد.

جزئیات دیگری در مورد ارتباط احتمالی آقای مرادی با خانم نجفی یا روح‌الله زم در دست نیست و همچنین از محتوای حساب کاربری او که در مقطعی عمدتاً بر خرید و فروش ارزهای دیجیتال تمرکز دارد، جزئیاتی در مورد فعالیت‌های روزنامه‌نگارانه او به دست نمی‌آید.

در سال‌های اخیر موارد متعددی از ربودن مخالفان جمهوری اسلامی یا قتل آن‌ها در ترکیه گزارش شده و دولت این کشور نیز چند نفر را در این رابطه بازداشت کرده است. آخرین مورد به بهمن پارسال باز می‌گردد که ۱۶ عضو یک گروه از سوی نیروهای امنیتی ترکیه بازداشت شدند.

این فرد متهم شده‌اند که از طرف وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی برای ربودن مخالفان و بازگردادن آن‌ها به ایران اجیر شده بودند.

با استفاده از گزارش‌های دیلی‌صباح، حریت و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر