محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین، تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم کرد

محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران

پس از محمود احمدی‌نژاد، محمد خاتمی، دیگر رئیس جمهور پیشین ایران هم به حمایت از مردم اوکراین پرداخت و در پیامی به کنگره حزب مجمع ایثارگران، تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم کرد.

آقای خاتمی در این پیام که روز پنج‌شنبه، ۱۹ اسفند، منتشر کرد از اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین با عنوان «تجاوز یک قدرت بیگانه به یک سرزمین آزاد» نام برده است.

رئیس جمهور پیشین ایران در ادامه آورده است: «توسل به زور و نابود ساختن زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی و فنی یک جامعه و سرکوب مردم و تحمیل خواست‌ها با مشت آهنین بر آنها در هر صورت محکوم است.»

پیش از محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد هم در پیامی توییتری از مردم اوکراین در تهاجم اخیر حمایت کرده بود.

آقای احمدی‌نژاد نوشته بود: «ملت بزرگ اوکراین! رئیس جمهور زلنسکی! ایستادگی افتخار آمیز و کم نظیر شما نقشه های شیطانی دشمنان بشریت را برملا کرد.

او در ادامه نوشته بود: «مطمئن باشید که ملت بزرگ ایران کنار شما ایستاده است و این مقاومت قهرمانانه شما را تحسین می‌کند.»

با وجود واکنش‌ گسترده جهانی در محکومیت تهاجم روسیه به اوکراین، هیچ یک از مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله رهبر و رئیس جمهور نه‌ تنها این اقدام را محکوم نکردند، بلکه از آن دفاع و مسبب آن را آمریکا و کشورهای غربی اعلام کردند.

موضع‌گیری مقامات و رسانه‌های دولتی ایران در حمایت از ادعاهای روسیه برای توجیه تهاجم به اوکراین تاکنون با واکنش‌های گسترده منفی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است.