ابراز نگرانی فرانسه از عدم همکاری ایران با آژانس؛ «پاریس با شرکای خود رایزنی می‌کند»

وزارت خارجه فرانسه

وزارت خارجه فرانسه ضمن ابراز نگرانی از «عدم همکاری مداوم ایران با دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل» اعلام کرد که در حال رایزنی با شرکای خود در این مورد پیش از نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

آن کلر لژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، روز پنج‌شنبه ۱۷ شهریور هم‌چنین از «فرصت‌سوزی» ایران برای تعامل با مدیرکل آژانس در مورد مواد هسته‌ای پیداشده در برخی از سایت‌های ایران ابراز تاسف کرد.

رافائل گروسی روز ۱۶ شهریور در گزارش فصلی خود به شورای حکام آژانس اعلام کرد که حجم ذخایر اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد ایران به میزانی افزایش یافته است که در صورت غنی‌سازی بیشتر کفاف تولید یک بمب اتمی را می‌دهد.

بر اساس این گزارش، میزان ذخایر اورانیوم کم‌غلظت اورانیوم ایران نیز ۱۹ برابر بیشتر از حد مجازی است که در توافق هسته‌ای تیرماه ۱۳۹۴ موسوم به برجام تعیین شده است.

در گزارش این نهاد بین‌المللی هم‌چنین آمده بود که ایران هنوز جواب قانع‌کننده و معتبری درباره منشا اورانیوم افشا شده در سه سایت اعلام‌نشده خود نداده است.

مدیرکل آژانس در ماه‌های اخیر بارها هشدار داده بود که تهران درباره منشا اورانیوم کشف‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده ایران همکاری نمی‌کند.

در واکنش به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران مدعی «تکراری»، «بی‌اساس» و «سیاسی» بودن این گزارش شد.

نشست بعدی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است ۲۱ شهریور برگزار شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ف.ع/ک.ر