فریبا عادلخواه، شهروند ایرانی‌فرانسوی، به زندان اوین بازگردانده شد

فریبا عادلخواه، پژوهشگر ایرانی-فرانسوی و زندانی سیاسی در ایران

گزارش‌ها از ایران حاکی است که فریبا عادلخواه، زندانی دو تابعیتی که از مهرماه ۱۳۹۹ با پابند الکترونیکی و قرار وثیقه به‌طور موقت آزاد بود، پس از نزدیک ۱۵ ماه بار دیگر به زندان اوین منتقل شد.

سازمان مستقل «حقوق بشر در ایران» روز چهارشنبه ۲۲ دی‌ گزارش داد هنوز دلیلی برای لغو آزادی موقت خانم عادلخواه و بازگرداندن او به زندان اوین از سوی قوه قضائیه یا دادستانی اعلام نشده است.

فریبا عادلخواه، پژوهشگر مرکز مطالعات علوم سیاسی پاریس، خرداد ۱۳۹۸ پس از بازگشت به ایران توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران به اتهام «جاسوسی» در منزل شخصی خود بازداشت شد. با این حال، اتهامات این شهروند دوتابعیتی در روند مراحل بازپرسی تغییر کرد.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، در ۱۷ اردیبهشت ۹۹ او را برای اتهام‌هایی چون «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به شش سال حبس محکوم کرد.

این حکم در تیرماه همان سال از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد؛ اگرچه با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، پنج سال از آن به‌عنوان اشد مجازات قابل اجراست.

گروه‌های مدافع حقوق بشر حکومت ایران را متهم کرده‌اند که از بازداشت شهروندان دوتابعیتی به عنوان ابزاری برای کسب امتیاز در معاملات اقتصادی و دیپلماتیک با کشورهای غربی استفاده می‌کند. جمهوری اسلامی این اتهامات را رد می‌کند.

کارشناسان معتقدند که آینده مذاکرات ایران با قدرت‌های اروپایی در مورد احیای برجام و رفع تنش در مناسبات تهران با واشینگتن، در سرنوشت زندانیان خارجی و دوتابعیتی در ایران تاثیر زيادی خواهد داشت.

با استفاده از کانال تلگرامی امتداد، توئیتر و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر