بودجه طرح آمریکا و امارات برای کشاورزی کم‌ضرر برای محیط زیست به ۱۳ میلیارد دلار افزایش یافت

مزارع کشاورزی امارات متحده عربی در دل بیابان برای تامین مواد غذایی این کشور

وزیر کشاورزی آمریکا روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت خبر داد که بودجه طرح مشترک توسط این کشور و امارات متحده عربی برای ترویج و تسهیل روش‌های کشاروزی کم‌ضرر برای محیط زیست در سراسر جهان به بیش از ۱۳ میلیارد دلار افزایش یافته است.

هدف این طرح که در سال ۲۰۲۱ تحت عنوان «طرح نوآوری کشاورزی منطبق با اقلیم» راه‌اندازی شد، جلب توافق همه کشورهای جهان برای کاستن از میزان آلایندگی کشاورزی و دامپروری است که براساس پژوهش‌های «هیئت بین دولتی تغییرات اقلیمی» نهاد کارشناسی سازمان ملل، مولد بین ۱۰ تا ۱۲ درصد از گازهای گلخانه‌ای در جهان است.

تام ویلسک، وزیر کشاورزی آمریکا، اين رقم جدید سرمايه‌گذاری را در اجلاس «طرح نوآوری کشاورزی منطبق با اقلیم» و در حضور مریم سعید حارب المهیری، وزیر محیط زیست امارات متحده عربی، و ال گور، معاون سابق ریاست‌جمهوری آمریکا، در شهر واشینگتن اعلام کرد.

سخنگوی وزارت کشاورزی آمریکا گفت حدود ۱۰ میلیارد از سرمایه‌گذاری ۱۳ میلیارد دلاری برای اجرای این طرح از سوی دولت‌های جهان و مابقی آن از سوی نهادهای غیردولتی تامین شده است که هدف آن حمایت از کشاورزان کوچک، کاربرد فناوری‌های جدید و کاستن از انتشار گاز متان در صنعت دامپروری است.

وزیر کشاورزی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «تغییرات اقلیمی در تک‌تک کشورهای جهان روی روش‌های قدیمی کشاورزی تاثیر گذاشته و برای مقابله با چالش‌های ناشی از تغییرات اقلیمی به یک تعهد جهانی جدی نیاز داریم».

امارات متحده عربی میزان اجلاس آتی تغییرات اقلیمی سازمان ملل (کوپ ۲۸) است. از اجلاس قبلی (کوپ ۲۷) که در ماه نوامبر در مصر برگزار شد تاکنون کشورهای گوناگون در مجموع بیش از هشت میلیارد دلار به بودجه «طرح نوآوری کشاورزی منطبق با اقلیم» کمک کرده‌اند.

اجلاس این طرح تا روز چهارشنبه در شهر واشینگتن ادامه خواهد یافت و علاوه بر نمایندگان دولت‌های کانادا، هلند و بریتانیا تعدادی از دانشمندان و کارشناسان و مدیرعاملان شرکت‌های بزرگ کشاورزی و دامپروری در آن شرکت خواهند کرد.