رویترز: بیانیۀ مشترک «گروه هفت» با ابراز نگرانی از برنامه هسته‌ای و نقش منطقه‌ای ایران

اجلاس سه روزۀ رهبران کشورهای عضو گروه هفت روز جمعه ۲۹ اردیبهشت در ژاپن آغاز شد و به مدت سه روز ادامه دارد

خبرگزاری رویترز می‌گوید به نسخه‌ای از پیش‌نویس بیانیۀ مشترک هفت کشور صنعتی جهان دست یافته که حاکی از نگرانی «شدید» این کشورها از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و نقش منطقه‌ای ایران است.

این خبرگزاری آمریکایی روز جمعه ۲۹ اردیبهشت با اشاره به مفاد پیش‌نویس بیانیه یاد شده نوشت که هفت کشور صنعتی جهان، موسوم به «گروه هفت» (جی۷)، از تشدید «بی‌و‌قفۀ» تنش‌ها پیرامون برنامه هسته‌ای ایران «عمیقاً» ابراز نگرانی کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، کشورهای عضو گروه هفت گفته‌اند مصمم هستند که اجازه ندهند جمهوری اسلامی به بمب هسته‌ای دست یابد.

اجلاس سه روزۀ رهبران کشورهای عضو گروه هفت روز جمعه در ژاپن آغاز شد و برای سه روز ادامه خواهد یافت.

به نوشتۀ رویترز همچنین در بیانیه یاد شده که قرار است روز یکشنبه به‌طور رسمی منتشر شود، آمده است: «ما نگرانی شدید خود را در مورد ادامه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران از جمله ارسال موشک، پهپاد و فناوری‌های مرتبط به بازیگران دولتی و غیردولتی ابراز می‌کنیم.»

حکومت ایران به خاطر ارسال صدها پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین با انتقادات گسترده غرب مواجه شده است.

شواهد مختلف همچنین نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی شبه‌نظامیان مورد حمایت خود در یمن، عراق، لبنان و سوریه مسلح به موشک و پهپاد کرده است.

هم‌زمان کاخ سفید نیز با انتشار بیانیه‌ای گفته است رهبران گروه هفت روز جمعه خواستار جهانی بدون تسلیحات هسته‌ای شدند و از روسیه، ایران، چین و کره شمالی خواستند تا تشدید تنش‌های هسته‌ای را متوقف کرده و از منع اشاعه تسلیحات کشتار جمعی اتمی حمایت کنند.