اوکراین از ساقط کردن یک بمب‌افکن استراتژیک روسیه خبر داد

مقامات اوکراین اعلام کردند یک بمب‌افکن روسیه را در نزدیکی مرز خود سرنگون کرده‌اند.

به گفته مقامات منطقه‌ای کی‌یف، این بمب‌افکن در جریان یک حمله هوایی منجر به کشته شدن دست کم ۸ نفر ازجمله دو کودک در استان مرکزی دنیپروپتروفسک شده بود که در فاصله ۳۰ کیلومتری مرز اوکراین منهدم شد.

به گزارش رویترز، مقامات منطقه‌ای گفته‌اند موشک‌ها در ساعات نخستین روز جمعه، شهر دنیپرو و مناطق اطراف آن را بمباران کردند و ضمن آسیب رساندن به ساختمان‌های مسکونی و ایستگاه اصلی قطار، دست کم ۲۸ غیرنظامی را مجروح کردند.

با این وجود وزارت دفاع روسیه ادعا کرده که بمب‌افکن منهدم شده پس از انجام یک مأموریت جنگی در حال بازگشت به پایگاه بوده که در منطقه استاوروپل در جنوب روسیه، صدها کیلومتر دورتر از قلمرو تحت کنترل اوکراین، «سقوط» کرده است.

وزارت دفاع روسیه در عین حال گفته که دلیل «سقوط» احتمالاً نقص فنی بوده است.

فرماندار منطقه‌ای روسیه گفت که چهار خدمه نیروی هوایی روسیه از این هواپیمای جنگی بیرون پریدند؛ دو نفر از این افراد نجات یافتند، یک نفر کشته شده و عملیات برای نجات نفر چهارم در جریان است.

روسیه در هفته‌های اخیر حملات هوایی دوربرد خود را به سیستم انرژی اوکراین و سایر اهداف تشدید کرده و با پیشروی در شرق این کشور، فشار را بر کی‌یف در پشت خط مقدم افزایش داده است.

وزرای خارجه هفت کشور صنعتی موسوم به «گروه هفت» روز جمعه در نشست خود در کاپری ایتالیا، متعهد شدند که توانایی‌های دفاع هوایی اوکراین را تقویت کنند.

روز پنجشنبه ۳۰ فروردین، مقامات ارشد ناتو و اتحادیه اروپا از وزرای خارجه هفت کشور پیشرفته صنعتی (آلمان، ایالات متحده آمریکا، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، ژاپن، کانادا) خواسته بودند تا گام‌های سریع و ملموسی برای ارائه سامانه‌های دفاع هوایی و همچنین توپخانه بیشتر به اوکراین بردارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیران خارجه «گروه هفت» در بیانیه پایانی نشستی که روز جمعه ۳۱ فروردین ماه برگزار شد، اعلام کردند که برای تقویت توانایی‌های دفاع هوایی اوکراین و برای نجات جان انسان‌ها و محافظت از زیر‌ساخت‌های حیاتی عزم خود را جزم می‌کنند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، اعضای «گروه هفت» همچنین در حال بررسی استفاده از دارایی‌های توقیف‌شده روسیه برای کمک به اوکراین هستند.