خانواده‌های زندانیان دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی در مقابل کاخ سفید تجمع کردند

شماری از خانواده‌های زندانیان دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی با حضور در مقابل مقر رئیس جمهوری ایالات متحده در واشینگتن خواستار تلاش برای آزادی این زندانیان شدند.

به گزارش صدای آمریکا، در این تجمع که روز چهارشنبه، ۱۴ اردیبهشت، در مقابل کاخ سفید برگزار شد، اعضای خانواده عماد شرقی، مراد طاهباز، شهاب دلیلی، سیامک و باقر نمازی، زندانیان دوتابعیتی حضور یافتند و از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، خواستند تا تلاش برای آزادی زندانیان دوتابعیتی در ایران را در اولویت قرار دهد.

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بارها شهروندان دوتابعیتی ایرانی و نیز شهروندان خارجی را به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «جاسوسی» بازداشت کرده‌ و در مواردی آن‌ها را در مذاکره با کشورهای غربی به عنوان اهرم فشار و ابزار «باج‌گیری» در سیاست خارجی به‌کار گرفته‌اند.

در تازه‌ترین مورد، گمانه‌زنی‌هایی درباره تلاش جدی جمهوری اسلامی ایران برای مبادله حمید نوری، دادیار پیشین زندان گوهردشت کرج به اتهام مشارکت در اعدام زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ با احمدرضا جلالی، پژوهشگر دوتابعیتیِ زندانی ایرانی-سوئدی مطرح است.

در پی برگزاری آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات آقای نوری و درخواست اخیر دادستان سوئد مبنی بر صدور حکم حبس ابد برای او با اتهام «جنایت جنگی» و «قتل عمدی»، خبرگزاری‌ ایسنا روز چهارشنبه به نقل از یک «منابع آگاه» خبر داد که حکم اعدام آقای جلالی «به جرم جاسوسی» برای اسرائیل تا دو هفته دیگر اجرا می‌شود.