خبرنگار آلمانی از زندان ترکیه آزاد شد

یک خبرنگار آلمانی که از یک سال پیش در ترکیه بازداشت شده بود روز جمعه از زندان آزاد شد ولی باید در انتظار محاکمه باشد. همزمان شش روزنامه نگار و کارمند روزنامه‌های ترکیه توسط دادگاه به حبس ابد محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دنیز یوجل خبرنگار روزنامه آلمانی دی ولت در جریان سرکوب گسترده نهادهای مدنی و رسانه‌ها توسط دولت ترکیه پس از کودتای نافرجام تابستان ۲۰۱۶ بازداشت شده بود.

آقای یوجل ۴۴ ساله که دارای تابعیت آلمانی و ترکی است روز ۱۴ فوریه ۲۰۱۷ به اتهام تبلیغ علیه حکومت و و جرايم تروریستی بازداشت شد ولی او این اتهامات را رد کرده است. پرونده او و پنج شهروند دیگر آلمان که هنوز در ترکیه در زندان هستند مناسبات دو کشور را تیره کرده است.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز جمعه از آزادی این خبرنگار استقبال کرد و گفت برای آقای یوجل و خانواده‌اش خوشحال است «که یک سال دشوار جدایی را تحمل کرده‌اند.»

عکسی که توسط وکیل این خبرنگار روی شبکه توئیتر منتشر شد لحظه دیدار آقای یوجل و همسرش را در بیرون زندان نشان می‌دهد.

خانم مرکل گفت آزادی این خبرنگار «نشان می‌دهد که گفت‌وگو بی‌فایده نیست» و اظهار امیدواری کرد که آقای یوجل به زندان بازنگردد.

ولی او در عین حال به بازداشت سایرین در زندان‌های ترکیه، از جمله چندین شهروند آلمانی اشاره کرد و گفت: «ما می‌دانیم افراد دیگری که احتمالا تا این حد شهرت ندارند کماکان در زندان‌های ترکیه هستند و ما امیدواریم پرونده‌های آنها به سرعت و براساس قانون مورد بررسی قرار بگیرد.»

خانم مرکل حاضر نشد در مورد احتمال توافقی با دولت ترکیه در ملاقاتش با نخست وزیر ترکیه روز پنجشنبه در برلین اظهار نظر کند. مقامات آلمانی این ادعا را رد کرده‌اند که آزادی دنیز یوجل ممکن است نتیجه توافق تسلیحاتی بین دو کشور باشد.

یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان در برلین به خبرنگاران گفت: «هیچ صحبتی از معاملات کثیف و یا توافقات پنهانی در میان نیست.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید با وجودی که زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان اظهار امیدواری کرده که آقای یوجل بتواند به زودی ترکیه را ترک کند شروط آزادی او از زندان هنوز کاملا مشخص نشده است.

خبرگزاری دولتی ترکیه در گزارشی گفت دادگاه حکم آزادی آقای یوجل تا زمان برگزاری محاکمه را صادر کرده است. دادستانی برای این خبرنگار به اتهام «مشارکت در تبلیغات تروریستی و ترویج نفرت و خصومت در افکار عمومی» تقاضای ۱۸ سال زندان کرده است.

مدیر موسسه‌ای که روزنامه دی ولت را منتشر می‌کند از آزادی دنیز یوجل پس از یک سال زندان اظهار خوشنودی کرد. او گفت که این پرونده اهمیت آزادی رسانه‌ها را نشان می‌دهد که همواره باید از آن دفاع کرد.

همزمان خبرگزاری دولتی ترکیه روزجمعه اعلام کرد دادگاهی در استانبول ۶ روزنامه‌نگار و کارمند مطبوعات از جمله نازلی ايلجيک، احمد آلتان و محمد آلتان را به اتهام مشارکت در کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ به حبس ابد محکوم کرد.

این روزنامه‌نگاران به داشتن ارتباط با شبکه هواداران فتح الله گولن، روحانی ترک ساکن آمریکا متهم شده‌اند که دولت ترکیه او را مسئول طراحی کودتا می‌داند. آقای گولن این اتهام را رد کرده است.

این افراد به جرم اقدام علیه قانون اساسی ترکیه و عضویت در یک شبکه تروریستی محکوم شناخته شدند.