آلمان سفیر جمهوری اسلامی در برلین را دوباره احضار کرد

آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان

وزیر خارجه آلمان گفت که روز دوشنبه دستور احضار دوباره سفیر جمهوری اسلامی در برلین را صادر کرده است تا «محکومیت» اعدام‌های اخیر معترضان و عواقب احتمالی «سرکوب وحشیانه و ارعاب مردم ایران» به او ابلاغ شود.

آنالنا بائربوک که روز ۱۹ دی‌ماه در یک نشست خبری در برلین سخن می‌گفت تصریح کرد: «رژیمی که جوانان خود را برای مرعوب کردن مردمش به قتل برساند آینده‌ای ندارد.»

او به خبرنگاران گفت که از همین رو، سفیر حکومت ایران را به وزارت خارجه آلمان فراخوانده است تا برای مقام‌های ایرانی «به‌طور واضح روشن کند که سرکوب وحشیانه، ستم و ارعاب مردم و همچنین اعدام دو معترض دیگر بدون عواقب نخواهد بود».

خانم بائربوک تاکید کرد نکته «کلیدی» این‌جاست که اتحادیه اروپا متحد بماند و «چشم‌های خود را روی نقض حقوق بشر در سایر کشورها نبندیم».

او همچنین افزود: «ما نباید دست بکشیم، بلکه باید دوباره و دوباره روشن کنیم ما از مردمی که چیزی نمی‌خواهند جز زندگی در سایه آزادی و امنیت، حمایت می‌کنیم.»

همسو با محکومیت‌های گسترده جهانی در پی انتشار خبر رسمی اعدام دو معترض دیگر، اتحادیه اروپا نیز روز ۱۷ دی‌ماه با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز «خوف و وحشت» از اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی این اقدام حکومت ایران را گواهی دیگر بر «سرکوب وحشیانه» تظاهرات مدنی به دست مسئولان جمهوری اسلامی دانست.

دور تازه اعتراضات سراسری در ایران از ۲۶ شهریور در واکنش به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد و به سرعت با شعارهای ضدحکومتی به شهرهای مختلف گسترش یافت.

جمهوری اسلامی ظرف یک ماه گذشته چهار تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر را شامل محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی و محمد حسینی را اعدام کرده است. نهادهای حقوق بشری هشدار داده‌اند که دست‌کم ۱۰۰ معترض دیگر با خطر حکم اعدام و یا مجازات‌های سنگین مشابه روبه‌رو هستند.

این احکام اعدام در شرایطی اجرا شده است که در چهار ماه گذشته نیروهای امنیتی و انتظامی صدها تن از جمله دست‌کم ۶۰ کودک را در جریان اعتراضات سراسری با شلیک مستقیم گلوله یا دیگر انواع شیوه‌های خشونت‌آمیز کشته‌اند. در حال حاضر، هزاران نفر هم در بازداشت نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی هستند و اطلاعات روشنی از وضعیت اغلب آن‌ها در دست نیست.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، رویترز و وب‌سایت رادیو فردا؛ آ.ت.