واکنش ایران به انتقاد آلمان: کانال اینس‌تکس برای نجات برجام طراحی شد اما کار نکرد

بانک مرکزی ایران

بانک مرکزی ایران به سخنان یک مقام ارشد وزارت خارجه آلمان درباره نقش جمهوری اسلامی در ناکارآمدی کانال مالی اینس‌تکس واکنش نشان داد.

نشریه آلمانی اشپیگل روز یکشنبه ۲۸ دی گزارش داد که آنتیه لندرت‌زه، از مقامات‌ وزارت خارجه آلمان، در پاسخ به پرسش یک نماینده مجلس آلمان، جمهوری اسلامی را مسئول عملکرد ناموفق اینس‌تکس دانسته است.

سازوکار حمایت از مبادلات تجاری با ایران، موسوم به اینستکس، مجرایی است که کشورهای اروپایی باقی‌مانده در برجام برای تبادلات مالی و بازرگانی با ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا پیشنهاد کردند.

بانک مرکزی ایران اما در واکنش به این اظهارات در توئیتی نوشت: «کانال اینس‌تکس برای نجات برجام طراحی شد اما کار نکرد چون کشورهای اروپایی شجاعت کافی برای اعمال قدرت اقتصادی ملی و مستقل خویش را نداشتند».

این یادداشت می‌افزاید: «همچنین آنان هیچ راهی برای تامین مالی اینس‌تکس نیافتند. مشخص است که ایران تنها برای حفظ کانال اروپایی و واردات کالاهایی که قادر است از کانال‌های دیگر تامین کند، حاضر به جابه‌جایی منابع مالی خود نیست».

مقامات ایران پیش از این بارها تاکید کرده بودند که مهم‌ترین انتظارشان از راه‌اندازی این کانال مالی، فروش نفت است.

این در حالی است که آمریکا هشدار داده بود اینس‌تکس نباید اقلام تحریمی شامل نفت را پوشش بدهد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، پیشتر گفته بود که ایالات متحده با معاملات کالاهای غیر تحریمی و انسان‌دوستانه با ایران از طریق اینس‌تکس هیچ مشکلی ندارد.

با استفاده از گزارش نشریه اشپیگل، ایسنا، توئیتر و رادیو فردا / آ.ت/ ک.ر