توافق برای صادرات دست‌کم ۱۵ ساله گاز قطر به آلمان

شرکت‌های قطر انرژی و کونوکو فیلیپس توافقنامه‌ای را برای صادرات گاز طبیعی مایع از قطر به آلمان برای دست‌کم ۱۵ سال به امضا رساندند.

سعد الکعبی، مدیرکل شرکت قطر انرژی روز سه‌شنبه هشتم آذر در یک نشست خبری مشترک با ریان لانس، مدیرکل مسئولان کونوکو فیلیپس این خبر را اعلام کرد.

وی گفت که به آلمان تضمین داده شده هر سال، دو میلیون تن گاز طبیعی مایع از مبدا راس لفان در قطر را در پایانه‌ای که قرار است در شهر برونزبوتل آلمان ساخته شود، دریافت کند.

تاریخ شروع این توافق سال ۲۰۲۶ میلادی است.

بیشتر در این باره: قرارداد ۲۷ ساله قطر با چین همزمان با تشدید رقابت جهانی بر سر خرید گاز

خبرگزاری رویترز نوشت که این توافق، اولین قرارداد از این نوع در اروپا برای تحویل گاز استخراج شده از میدان گازی گنبد شمالی قطر است.

این میدان گازی بزرگ میان قطر و ایران مشترک است و در ایران به آن، «پارس جنوبی» گفته می‌شود.

این قرارداد در حالی امضا شده که هفته گذشته، شرکت دولتی انرژی قطر با شرکت چینی سینوپک یک قرارداد ۲۷ ساله برای فروش گاز مایع امضا کرد.

براساس این قرارداد چهار میلیون تن گاز مایع در سال طی ۲۷ سال به شرکت چینی سینوپک فروخته می‌شود.

شرکت دولتی انرژی قطر در سال جاری میلادی پنج قرارداد برای توسعه بهره‌برداری از فاز شرقی میادین شمالی امضا کرده که تا سال ۲۰۲۷ حجم تولید گاز این کشور را از حدود ۷۷ میلیون تن به ۱۲۶ میلیون تن در سال افزایش خواهد داد.

تهاجم روسیه به اوکراین موجب کاهش عمده واردات گاز از سوی روسیه به اروپا و در نتیجه، افزایش قیمت انرژی در این قاره شده است.