کدخدایی: نتیجه بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات سه روز دیگر اعلام می‌شود

عباسعلی کدخدایی می‌گوید، رأی گیری درباره احراز صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری مخفی است

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، شنبه اول خرداد ماه گفته است، نتایج «احراز صلاحیت» نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تا سه روز آینده اعلام خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه با برنامه «نگاه یک» صدا و سیمای جمهوری اسلامی با اشاره به برگزاری نشست‌های این شورا برای بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران گفته است: «نمی‌دانیم در حوزه ریاست جمهوری و یا مجلس، چه تعداد نهایت احراز صلاحیت می شوند.»

شورای نگهبان کار بررسی صلاحیت‌ داوطلبان شرکت در رقابت‌های سیزدهمین دورهٔ انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران را دوشنبه ۲۷ اردیبهشت آغاز کرده است. براساس قانون انتخابات این شورای حداکثر ۱۰ روز فرصت دارد تا نتایج نهایی را اعلام کند.

عباسعلی کدخدایی همچنین در خصوص نحوه بررسی صلاحیت‌ها گفته است: «شکل رای گیری کتبی و مخفی است و اعضا نظر یکدیگر را نمی‌دانند. در فضایی که ایجاد می شود طبق قانون از ۱۲ رای باید ۷ تن به شخصی رای دهند تا وی احراز صلاحیت شود.»

به گفته سخنگوی شورای نگهبان درباره افرادی که پرونده آنها «کامل» نباشد رای گیری انجام نمی‌شود.

پیشتر اعلام شده بود که وزارت کشور پرونده ۵۹۲ داوطلب را برای بررسی صلاحیت آنها به شورای نگهبان تحویل داده است. اما هفته گذشته عباسعلی کدخدایی گفته بود که تنها در «حدود ۴۰ داوطلب» انتخابات ریاست‌جمهوری طبق مصوبه شورای نگهبان مدارک لازم را ارائه کرده‌اند.

مخالفان بررسی صلاحیت ها توسط شورای نگهبان می‌گویند اقدامات این شورا در رد صلاحیت نامزدها، نقض ابتدایی‌ترین اصول انتخابات آزاد است و تنها به محدود کردن رقابت بین نامزدها به افراد مورد تایید حکومت منجر می‌شود.

در حالی سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران در روز ۲۸ خرداد برگزار خواهد شد که شمار زیادی از فعالان سیاسی، مدنی و فرهنگی با راه‌اندازی کارزارهایی خواهان تحریم این انتخابات شده‌اند.

با استفاده از ایرنا و رادیو فردا