رهبر حماس در غزه: جنگ بعدی با اسرائیل٬ شکل خاورمیانه را تغییر خواهد داد

یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه (عکس از آرشیو)

یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه، روز شنبه ۱۵ خرداد گفته است، نبرد بعدی بین اسرائیل و فلسطینی‌ها، شکل خاورمیانه را تغییر خواهد داد.

به گزارش تایمز اسرائیل٬ یحیی سنوار در سخنرانی خود در دانشگاهی در غزه گفته است، حماس پیروز جنگ ۱۲ روزه با اسرائیل بود.

او اضافه کرد که اسرائیل تنها سه درصد از تونل های این گروه در غزه را تخریب کرده است.

یحیی سنوار همچنین گفته است در جریان جنگ اخیر حماس فقط از ۵۰ درصد از توانایی نظامی خود را علیه اسرائیل استفاده کرد.

فرمانده ارشد حماس در غزه در ادامه اقدام کشورهای عرب که با اسرائیل معاهده صلح امضا کردند را محکوم کرده است.

شبکه الجزیره روز شنبه فیلم‌هایی از تونل‌ها و شبه نظامیان حماس را که از بمباران‌های سنگین در جنگ اخیر سالم مانده و کماکان فعال است، نشان داد. گزارشگر این شبکه همراه با شبه نظامیان حماس درون این تونل‌ها حرکت می‌کرد و تجهیزات نیمه سنگین این سازمان شامل راکت‌ها را نشان می‌داد.

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند، در جریان درگیری یازده روزه بین اسرائیل و گرو‌ه‌های فلسطینی در غزه، این گرو‌ه‌ها بیش از ۴۵۰۰ راکت و موشک به سمت اسرائیل شلیک کردند.

اسرائیل با تجهیزات نظامی سنگین و سامانه‌های دفاعی و تهاجمی و همچنین با کاربرد صدها جنگنده تلاش کرده بود تا راکت‌اندازهای حماس را بیابد و بمباران کند اما تا آخرین روز عملیات، این سازمان کماکان توان خود را برای شلیک راکت به اسرائیل حفظ کرده بود. این امر انتقادهای زیادی در اسرائیل را متوجه توان نظامی این کشور کرده است.

با این حال، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز در دیدار روز سه‌شنبه با آنتونی بلینکن، زبان به هشدار گشوده و گفته بود اگر حماس دوباره سر بلند کند و حتی حملات «قطره‌چکانی» راکتی علیه اسرائیل انجام دهد، اسرائیل این بار «با قدرتی بسیار بیشتر سر حماس را خواهد کوبید».

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، نیز گفته است کشورش کشتن یحیی سینوار و دیگر فرماندهان حماس را با جدیت بیشتری در دستور کار خود قرار داده است.

یحیی سنوار هفته گذشته بود، حماس «منابع مالی کافی دارد؛ بخش عمده‌ای از آن از ایران می‌آید.»