مرگ دست‌ کم ۱۲ نفر با مشروب دست‌ساز؛ منبع تأمین الکل یک «کارخانه تولید اسپری» بود

شیشه‌های نوشیدنی‌های الکلی دست‌ساز و تقلبی در ایران

در پی مرگ دست‌کم ۱۲ نفر به دلیل مصرف «مشروبات الکلی مسموم» در استان البرز، فرمانده انتظامی این استان دلیل سمی‌بودن مشروبات را «الکل‌های صنعتی فاسد» اعلام کرد که از «یک کارخانه تولید اسپری بدن» تأمین شده بود.

شهرام صیادی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز، روز یک‌شنبه ۲۸ خرداد آمار فوت‌شدگان ناشی از مصرف نوشیدنی‌ الکلی دست‌ساز را در این استان تا امروز ۱۲ نفر اعلام کرد و گفت که چهار نفر اینتوبه (لوله‌گذاری برای تنفس) شده‌اند.

آقای صیادی هم‌چنین آخرین تعداد مسموم‌شدگان را ۱۴۱ نفر در استان اعلام کرد.


حمید هداوند، فرمانده انتظامی استان البرز، روز شنبه ۲۷ خرداد گفته بود که توزیع‌کنندگان نوشیدنی‌های الکلی «به‌صورت غیرقانونی الکل‌های صنعتی فاسد را از یک کارخانه تولید اسپری بدن تهیه می‌کردند».

فاضلی هریکندی، رئیس دادگستری استان البرز، نیز روز شنبه گفته بود که الکل‌های فاسد «از یک کارخانه شهر اشتهارد که برای تولید لوازم آرایشی و بهداشتی سهمیه الکل متانول دارند به‌صورت غیرقانونی تهیه و پس از مخلوط‌کردن با آب و اسانس‌های مختلف توزیع شده است».

به گفته آقای هریکندی با توجه این‌که «احتمالاً» چند نفر در خانه فوت کرده و به بیمارستان منتقل نشده‌اند، شمار واقعی قربانیان بیش از آمارهای اعلام‌شده است.

در روزهای گذشته آمارهای اعلام‌شده از سوی مراجع قضایی و انتظامی با آمارهای اعلام‌شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی متفاوت بوده است.

با توجه به ممنوع‌بودن تولید و فروش نوشیدنی‌های الکلی در ایران و در نبودِ محصولات استاندارد در بازار در دهه‌های گذشته، بسیاری از شهروندان به مصرف انواع غیراستاندارد این نوشیدنی‌ها روی آورده‌اند.

بیشتر در این باره: شمار مسمومان «الکل تقلبی» در خوزستان به ۸۴ نفر رسید، تایید مرگ دو نفر


در این باره هر از گاهی خبرهای مربوط به مرگ و مسمومیت ناشی از مصرف نوشیدنی‌های الکلی دست‌ساز ازجمله مرگ مغزی، ازدست‌دادن کلیه و بیناییِ مصرف‌کنندگان این محصولات غیراستاندارد خبرساز می‌شود.

دربارهٔ میزان دقیق مصرف نوشیدنی‌های الکلی غیراستاندارد در ایران آمار دقیقی در دست نیست.

بر اساس قوانین کیفری جمهوری اسلامی ایران، مجازات مصرف نوشیدنی‌های الکلی ۸۰ ضربه شلاق است و پس از دو بار اجرای این حد، تکرار مصرف نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند به اعدام فرد منجر شود.

با استفاده از گزارش‌های همشهری، خبرگزاری میزان و رادیوفردا؛ ف.ع/ ر.ش