واکنش ایران به خبر توافق با افغانستان در معاهده هلمند: پایبندی خود را در عمل ثابت کنید

در واکنش به اعلام خبر توافق ایران و افغانستان در معاهده هلمند از سوی طالبان، یک مقام وزارت نیرو در ایران به «عدم تحویل حق‌آبه ایران» در دو سال گذشته اعتراض کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، جبار وطن‌فدا، مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی وزارت نیرو، روز پنج‌شنبه، دوم تیر، گفت که با وجود اظهارات مقامات سیاسی افغانستان در مورد پایبندی به معاهده ۱۳۵۱ هیرمند و تحویل حق‌آبه ایران در سال آبی جاری کمتر از چهار میلیون مترمکعب آب وارد ایران شده است.

آقای وطن‌فدا در ادامه از افغانستان خواست تا «پایبندی خود به معاهده هیرمند را نه در گفتار، بلکه در عمل ثابت کند.»

بر اساس معاهده هلمند در سال ۱۳۵۱، حقابه ایران در سال‌های آبی نرمال ماهانه معادل ۸۲۰ میلیارد مترمکعب تعیین شده است.

به گفته معاون کمیسار آب هیرمند در ایران، ایجاد سد انحرافی کمال‌خان بر روی رودخانه هیرمند در فروردین ۱۴۰۰ موجب شد که ورود حدود ۹۵۰ میلیون متر مکعب به دریاچه هامون در ایران متوقف شود.

رسانه‌های محلی در روزهای گذشته به نقل از برکت‌الله آریوبی، رئیس آب‌‌های فرامرزی وزارت انرژی افغانستان از توافق افغانستان و ایران بر سر معاهده آب رودخانه هلمند خبر داده بودند.

سال گذشته و پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، وزارت خارجه ایران گفته بود که تغییرات سیاسی اخیر در افغانستان می‌تواند به یک تهدید استراتژیک برای منافع ایران تبدیل شود.

عطاالله افغان، رئیس پیشین شورای ولایتی هلمند، پیشتر با اشاره با کاهش سطح آب رودخانه هیرمند گفته بود که نباید اجازه ورود آب آن به ایران داده شود.