«۶۸ درصد» از مبتلایان به ایدز در سیستان و بلوچستان از بیماری خود بی‌اطلاع هستند

تست اچ‌آی‌وی

یک مسئول بهداشت و درمان در استان سیستان و بلوچستان می‌گوید که ۶۸ درصد از مبتلایان به ایدز در این استان از ابتلای خود به این بیماری «بی‌اطلاع» هستند.

مجید سرتیپی، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، روز پنج‌شنبه، ۱۱ آذر بدون اشاره به آمار مبتلایان به ایدز در استان سیستان و بلوچستان گفت که تنها ۳۲ درصد از مبتلایان به این بیماری در این استان شناسایی شده‌اند.

این در حالی است که گزارش‌های منتشرشده نشان می‌دهد که «در چند سال اخیر، تماس جنسی به عنوان اصلی‌ترین راه انتقال ایدز در کشور شناسایی شده و تعداد زنانی که از این طریق به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا شده‌اند، تا ده برابر افزایش یافته است».

محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس ایران، روز چهارشنبه، همزمان با «روز جهانی ایدز» (اول دسامبر)، از شناسایی نزدیک ‌به ۴۳ هزار مورد ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی از آغاز شیوع این بیماری در کشور خبر و درباره «افزایش معنادار» و «نگران‌کننده» آمار ابتلای زنان به این بیماری هشدار داده بود.

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز بیماری‌های وزارت بهداشت پیشتر گفته بود که ۸۱ درصد موارد ابتلا به ایدز در ایران شامل مردان است و آمار ابتلای زنان به این بیماری از دو تا پنج درصد در سال‌های گذشته به ۳۲ درصد رسیده است.

در ایران، آمار دقیقی از شمار مبتلایان به ایدز در دست نیست، اما بر اساس برآوردهای مرکز مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، شمار مبتلایان بیش از ۵۴ هزار نفر تخمین زده شده است.