هوک: ایران پیشنهاد مذاکره حضوری کنسولی آمریکا را رد کرد

برایان هوک

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران می‌گوید به جمهوری اسلامی پیشنهاد مذاکره حضوری کنسولی داده، اما این پیشنهاد رد شده است.

برایان هوک چهارشنبه به پایگاه خبری المانیتور گفته است به نظرش آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی اجازه مذاکرات مستقیم با آمریکا را به دیپلمات‌های ایرانی نداده است.

وی گفت «ایران در حال از دست دادن فرصتهای خوب است» و امیدوار است هم در موضوع تبادل زندانی‌ها و شاید هم در موضوعات دیگر شاهد پیشرفت مذاکرات میان دو کشور باشد.

وی گفت به رغم پیشنهاد مذاکرات مستقیم آمریکا، ایران به پای میز مذاکره نمی‌آید و تا زمانی که موضع ایران چنین است، آمریکا به واسطه‌گری سوئیس (حافظ منافع ایالات متحده در ایران) متکی خواهد بود.

وی گفت اگر ایران وارد مذاکره می‌شد می‌توانست پیشنهاد «معامله بزرگ» دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا را ارزیابی کند.

آقای هوک می‌گوید آمریکا درهای دیپلماسی را برای سالها باز نگه داشته و این نشان دیگری از تمایل جمهوری اسلامی برای از دست دادن فرصتهای خوب برای پیشرفت است.

وی گفت آمریکا عجله‌ای برای مذاکره ندارد و استراتژی (فشار حداکثری) ایالات متحده در مقابل ایران کارایی خود را نشان داده است.

وی همچنین گفت هرگونه توافق جدید احتمالی با ایران، حق غنی‌سازی اورانیوم برای جمهوری اسلامی را به رسمیت نخواهد شناخت و با این کار ایران فرصتی برای تولید بمب هسته‌ای نخواهد داشت.