حسین موسویان و مسئولان وقت منطقه آزاد کیش در پرونده «سرمایه‌گذاری دو میلیارد یورویی» به حبس محکوم شدند

حسین موسویان از مذاکره‌کنندگان ارشد سابق هسته‌ای ایران و در دولت هاشمی رفسنجانی سفیر جمهوری اسلامی در آلمان بود.

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی در نشست شورای عالی قضایی اعلام کرد که برای حسین موسویان، سفیر وقت ایران در آلمان و مشاور وقت منطقه آزاد کیش، حکم ۱۱ ماه حبس صادر شده است.

ذبیح‌الله خداییان روز دوشنبه، دوم اسفند، اظهار داشت: حسین موسویان متهم است که در سال ۱۳۸۰ شخصی به نام «خدایار علم بیگی» را به منطقه آزاد معرفی و اعلام کرده بود که «این فرد می‌تواند دو میلیارد یورو سرمایه‌گذاری انجام دهد».

سخنگوی قوه قضائیه گفته که «در همان زمان ۲۰۰ هکتار از اراضی کیش با یک ثمن به علم‌بیگی واگذار می‌شود و این فرد نیز به تعهدات خودش عمل نمی‌کند».

او افزود که در سال ۱۳۸۶ به قرارداد منعقد شده با آقای علم‌بیگی «الحاقیه‌ای زده می‌شود» و «برخی از مواد قرارداد از بین می‌رود».

به گفته خداییان، پس از مدتی این ۲۰۰ هکتار را به شرکت دیگری به نام «شرکت توسعه گل شرق» واگذار می‌کنند و حدود ۱۰۰ هزار متر مربع از دریا را نیز در اختیارش قرار می‌دهند، ولی در نهایت به آن تعهدات عمل نمی‌کنند.

در احکامی که قوه قضائیه به موجب گزارش «سازمان بازرسی» برای متهمان این پرونده صادر کرده است، همچنین حسین قاسمی، مدیرعامل وقت منطقه آزاد کیش، محمدعلی نجفی، معاون وقت، جمشید قنبر، مدیر سرمایه‌گذاری، و ابوتراب فاضل، مدیر حقوقی وقت به تحمل حبس محکوم شده‌اند.

سخنگوی قوه قضائیه گفته که این واگذاری در اثر «تبانی در معاملات دولتی» صورت گرفته است.

حسین موسویان از مذاکره‌کنندگان ارشد سابق هسته‌ای ایران و در دولت هاشمی رفسنجانی سفیر جمهوری اسلامی در آلمان بود.

او در دولت خاتمی معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی بود و در سال ۱۳۸۶ هنگامی که در سمت معاونت مرکز تحقیقات استراتژیک فعالیت می‌کرد بازداشت شد.

آقای موسویان در فروردین ۱۳۸۷ به اتهام «اخلال در امنیت ملی» به دو سال حبس تعلیقی و پنج سال محرومیت از خدمات دولتی محکوم شد.

این دیپلمات سابق جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۲ به آمریکا رفت و از آن زمان به عنوان پژوهشگر در این کشور اقامت دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا و سایت رادیو فردا/ک.ر