حوثی‌ها می‌گویند حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ را متوقف نخواهند کرد

یک بالگرد حوثی‌ها در تعقیب کشتی باری «گالسی» در دریای سرخ

گروه حوثی‌های یمنی مورد حمایت ایران، روز سه‌شنبه ۲۸ آذر اعلام کرد که با وجود تصمیم ایالات متحده برای تشکیل نیروی جدید حفاظت دریایی، حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ را متوقف نخواهند کرد.

محمد البُخیتی، یکی از مقامات ارشد حوثی‌ها در این باره در شبکه در ایکس نوشت: «حتی اگر آمریکا موفق شود تمام جهان را بسیج کند، عملیات نظامی ما متوقف نخواهد شد… مهم نیست که این فداکاری چه هزینه‌ای برای ما به دنبال داشته باشد».

درپی درگیری گروه افراطی حماس با اسرائیل، حوثی‌ها گفته‌اند به تمامی کشتی‌هایی که به باور آنها «به اسرائیل کمک می‌کنند» و مقصدشان اسرائیل است حمله خواهند کرد.

حماس در آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروهی تروریستی شناخته می‌شود، اما حوثی‌های یمن این وضعیت را ندارند، گرچه آمریکا در هفته‌های اخیر امکان الحاق این گروه به فهرست گروه‌های تروریستی خود را در دست بررسی دارد.

حوثی‌ها از زمان حملات حماس و جنگ اسرائیل در غزه، بارها در مسیر دریایی دریای سرخ که ۱۲ درصد از تجارت جهانی از آن می‌گذرد، کشتی‌های تجاری را هدف قرار داده‌اند.

ایالات متحده روز دوشنبه از تشکیل ائتلافی با نیروهای دریایی ۱۰ کشور برای گشت‌زنی دریایی و مقابله با حملات موشکی و پهپادی به کشتی‌هایی که از دریای سرخ می‌گذرند خبر داد، ائتلافی که در آن کشورهایی چون بریتانیا، فرانسه، بحرین و ایتالیا حضور دارند.

بیشتر در این باره: آمریکا از ائتلاف ۱۰ کشور برای مقابله با حملات حوثی‌ها در دریای سرخ خبر داد

در واکنش به این خبر، محمد عبدالسلام، مذاکره‌کننده ارشد حوثی‌ها نیز روز سه‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفت، که حوثی‌ها به دلیل ایجاد این ائتلاف دریایی، موضع خود را در قبال درگیری غزه تغییر نمی‌دهند.

او مدعی شد که ایجاد ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا «اساساً غیرضروری است، زیرا همه آب‌های مجاور یمن برای کشتی‌ها، به جز کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به سمت اسرائیل حرکت می‌کنند، امن است.»

روز سه‌شنبه کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه در دیدار با دیوید کامرون، همتای بریتانیایی خود در پاریس با ذکر این‌که «می‌دانیم حوثی‌ها اغلب توسط ایران حمایت می‌شوند» گفت که فرانسه همراه با شرکای این کشور برای پایان دادن به حملات حوثی‌ها در دریای سرخ اقداماتی را انجام خواهد داد.

خانم کولونا تأکید کرد که «باید ظرفیت عملیاتی خود را در این منطقه تقویت کنیم تا به این حملات پایان دهیم.»

در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در تماسی با شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌های تجاری در آب‌های بین‌المللی در دریای سرخ را محکوم کرد.

آقای بلینکن خبر داد که در این تماس، بر لزوم همکاری همه شرکای آمریکا برای حفظ امنیت دریایی تأکید کرده و با همتای عربستانی خود در مورد «جلوگیری از گسترش بیشتر درگیری» تبادل نظر کرده است.