دیدبان حقوق بشر طالبان را به آواره کردن مردم و غارت خانه‌ها متهم کرد

نیروهای ارتش افغانستان در ولایت قندوز

سازمان دیدبان حقوق بشر روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت که طالبان در شمال افغانستان ساکنان منطقه را آواره کرده و بعضی از خانه‌ها را نیز غارت کرده‌اند.

این سازمان حقوق بشری بر اساس شهادت ساکنان باغ شرکت در ولایت قندوز می‌گوید که اواخر ماه گذشته میلادی گروه طالبان در خیابان‌های شهر به راه افتاده و با بلندگو به مردم دو ساعت وقت داده‌اند که خانه‌های خود را تخلیه کنند.

به گفته این ساکنان، طالبان هدف از این اعلامیه را «حفظ جان و امنیت خود مردم» عنوان کرده است.

بر اساس بیانیه دیدبان حقوق بشر، حدود ۶۰۰ خانواده مجبور به ترک خانه‌های خود و پناه بردن به مکانی دورافتاده شده‌اند.

پیشتر مقامات محلیِ شمال افغانستان روز پنجم تیرماه اعلام کرده بودند که تاکنون حدود پنج هزار خانواده در جریان درگیری میان شبه نظامیان طالبان و نیروهای دولت افغانستان برای باز پس گرفتن کنترل شهر قُندوز (کندز) آواره شده‌اند.

غلام سخی رسولی، رئیس امور پناهجویان ولایت قندوز، در همان زمان گفت که با شدت گرفتن حملات گروه طالبان در سراسر کشور، هزاران خانواده از این ولایت گریخته‌اند و آن‌هایی که مانده‌اند به کمک نیاز دارند.

شبه‌نظامیان طالبان اوایل تیرماه توانستند نواحی حومه قندوز را تصرف کنند.

یکی از ساکنان منطقه به دیدبان حقوق بشر گفته است که اعضای گروه طالبان مردم حامیِ دولت مرکزی را تهدید کرده و چند خانه را نیز غارت کرده و آتش زده‌اند.

پاتریشیا گاسمن، معاون دیدبان، هشدار داده است که «حمله تلافی‌جویانه طالبان» به غیرنظامی‌ها «نشانه‌ای خطرناک» از «قساوتی» است که در آینده ممکن است شاهدش باشیم.

بیشتر در این باره: نبرد طالبان و نیروهای دولتی در شمال افغانستان «پنج هزار خانواده» را آواره کرده است

او گفت: «رهبری طالبان قدرت جلوگیری از این گونه اقدامات را دارد، اما تاکنون به این کار رغبتی نشان نداده است.»

پیشروی‌ سریع و گسترده طالبان در نواحی شمالی افغانستان طی روزهای اخیر به نگرانی‌ها در مورد احتمال شکست نیروهای دولتی پس از خروج کامل نظاميان آمریکا و ناتو دامن زده است.

گروه طالبان از اواسط اردیبهشت‌ماه امسال حملات تهاجمی خود را در چند جبهه مهم آغاز کرد و اکنون مدعی است که بیش از ۸۰ ولسوالی از مجموع ۴۲۱ ولسوالی افغانستان را در اختیار دارد.

طالبان روز چهارشنبه نیز اولین حمله خود به یک مرکز استان در افغانستان را از زمان شروع خروج نیروهای آمریکایی از این کشور آغاز کرد.

خبرگزاری‌ها از درگیری‌ شدیدی در شهر قلعه نو، مرکز ولایت بادغیس، در شمال این کشور، خبر دادند و بنا بر آخرین خبرها، طالبان موفق شده‌اند کلانتری‌های اصلی پلیس شهر و دفاتر وزارت امنیت افغانستان در بادغیس را تصرف کنند.

وزارت دفاع آمریکا روز ۳۱ خرداد بار دیگر اعلام کرد تمامی نیروهای آمریکایی تا یازده سپتامبر ۲۰۲۱ (بیستمین سالگرد حملات تروریستی به برج‌های دوقلو در نیویورک) از افغانستان خارج می‌شوند.

ارتش آمریکا از ۱۱ خرداد امسال روند خروج نیروها را آغاز کرده و تعدادی از پایگاه‌های نظامی از جمله پایگاه هوایی بگرام را به نیروهای دولتی افغانستان تحویل داده است.