تظاهرات علیه تغییرات قضایی «در ۱۵۰ نقطه» در اسرائیل ادامه دارد

تل‌آویو، ۱۲ فروردین

صدها هزار اسرائیلی شامگاه شنبه، دوازدهم فروردین، در ۱۵۰ نقطه این کشور علیه تغییرات قضایی تجمع اعتراضی برگزار کردند. بدین ترتیب، اعتراضات بزرگ خیابانی مخالفان دولت وارد چهارمین ماه خود شده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، حدود ۲۰۰ هزار تن از این افراد در مرکز تل‌آویو و ده‌ها هزار تن در برابر دفتر ریاست‌جمهوری در مرکز اورشلیم تجمع کرده و به سخنان ده‌ها تن از شخصیت‌های فرهنگی و سیاستمداران مخالف بنیامین نتانیاهو گوش دادند.

همچنان شمار زیادی از خلبانان و ارتشیان دوره ذخیره با هشدار نسبت به خودداری از ارائه خدمت در ارتش در صورت نهایی شدن تغییرات قضایی، در میان مخالفان حضور داشتند.

داوید گروسمن، نویسنده سرشناس اسرائیلی که پسرش در یکی از جنگ‌های اسرائیل در لبنان کشته شده، در تجمع اورشلیم/بیت‌المقدس نسبت به آینده دموکراسی در کشورش ابراز نگرانی عمیق کرد.

شماری از ژنرال‌های پیشین نیز در سخنرانی در تجمع تل‌آویو مدعی شدند که بنیامین نتانیاهو و دولت او از نیت خود برای «سلطه بر دستگاه قضایی» پا پس نکشیده‌اند. این سخنرانان گفتند که به آقای نتانیاهو اعتماد ندارند.

ستاد تظاهرات مخالفان اعلام کرده که این تجمع‌ها تا «توقف کامل» طرح یادشده ادامه خواهد یافت تا «کودتای حکومتی» محقق نشود.

به گزارش شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل، مشارکت مردم در تظاهرات اعتراضی شنبه‌شب در مقایسه با هفته‌های پیش از آن، کاهش نیافته بود.

بنیامین نتانیاهو روز هفتم فروردین توقف موقتی تغییرات قضایی را برای انجام مذاکرات با احزاب مخالف با نیت رسیدن به سازش اعلام و ادامه پیگیری طرح دولت را به دوره تابستانی مجلس اسرائیل در حدود چهار ماه دیگر موکول کرد.

بیشتر در این باره: نتانیاهو درخواست بایدن برای کنار گذاشتن تغییرات قضایی را رد کرد

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش داده‌است مذاکراتی که با میانجی‌گری اسحاق هرتسوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل، برای رسیدن به توافق در خصوص تغییرات قضایی در جریان است، پیشاپیش «با شکست روبه‌رو شده». با این حال، این مذاکرات روز سیزدهم فروردین ادامه دارد.

مخالفان تأکید دارند که دولت با داشتن اکثریت کرسی‌های مجلس، از طریق تغییرات قضایی، می‌خواهد با تسلط بر قوه قضاییه، کنترل خود بر هر سه قوه را تکمیل کند. از نظر مخالفان این امر تبدیل حکومت اسرائیل به نظامی مانند جمهوری اسلامی ایران است.

به نوشته تایمز اسرائیل، موافقان دولت اعلام کردند که به‌زودی دومین تجمع بزرگ خود را در حمایت از این تغییرات برگزار خواهند کرد. آن‌ها برای اولین بار در ماه‌های گذشته روز دهم فروردین گردهمایی خیابانی برگزار کردند.

سیاستمداران پشتیبان تغییرات قضایی این امر را برای ایجاد «تعادل بیشتر» در ساختار نظام این کشور ضروری می‌دانند.

پافشاری دولت آقای نتانیاهو به تغییرات قضایی از طریق تصویب قوانین در مجلس، به انتقادهای کم‌سابقه دولت واشینگتن از اسرائیل منجر شده و رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته گفت بنیامین نتانیاهو را «در آینده نزدیک» به کاخ سفید دعوت نمی‌کند. آقای بایدن گفت اسرائیل در خصوص موضوع یادشده باید تغییر رویه بدهد.