خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی: نگذاریم رئیسی از فهرست تحریم‌ها خارج شود

انجمن خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی در بیانیه‌ای، ابراهیم رئیسی را از «عاملین و آمرین» سرنگونی پرواز ۷۵۲ معرفی کرده و خواستار تلاش برای باقی‌ماندن وی در فهرست تحریم‌های بین‌المللی شدند.

در بیانیه این انجمن که «راه عدالت از همبستگی می‌گذرد»، نام دارد، تاکید شده که رئیس‌جمهوری منتخب در ایران هم باید «پاسخ‌گوی مسئولیتش در جنایت پرواز۷۵۲ و جنایات دیگرش در چهار دهه‌ گذشته در ایران باشد.»

در این بیانیه آمده «فردی که به عنوان رئیس‌جمهور معرفی شده است از عاملین و آمرین کشتار پرواز ۷۵۲ ست. او در شب هجدهم دی ماه از اعضای اصلی شورای عالی امنیت ملی بوده است که دستور به باز گذاشتن آسمان ایران دادند و همچنین، تحقیقاتِ مخفیانه و غیرمنصفانه در زیرمجموعه‌ او صورت گرفته است که هیچکس از جزئیات آن باخبر نیست.»

انجمن خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی افزوده‌: «بر ماست که نگذاریم این فرد از لیست تحریم‌های بین‌المللی خارج شود، بلکه به لیست افراد تحت تحریم کشور کانادا و کشورهای دیگر افزوده شود.»

ابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران که با اقبال اندک مردم از جمله با تحریم خانواده‌های قربانیان هواپیمای مسافربری عازم اوکراین مواجه شد، به عنوان فرد برگزیده معرفی شد.

از او به عنوان یکی از اعضای گروه چهار نفره موسوم به «هیئت مرگ» نام برده می‌شود که در تابستان ۱۳۶۷ هزاران زندانی سیاسی را به جوخه‌های اعدام سپردند.

هواپیمای اوکراینی با شماره پرواز پی‌اس ۷۵۲، ۱۸ دی‌ماه‌ ۱۳۹۸ با شلیک دست‌کم دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمام ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

جمهوری اسلامی برای چند روز ساقط کردن این پرواز را انکار کرد، اما بعد از انتشار شواهد و اسنادی توسط آمریکا، استرالیا، کانادا و بریتانیا، نهایتا تحت فشار بین‌المللی پذیرفت که هواپیما توسط موشک‌های سامانه دفاعی سپاه ساقط شده، اما مدعی شد این حادثه به خاطر «خطای انسانی» اتفاق افتاده است.

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ ب.ب/ پ.پ