در پی ازدحام زائران، مسیرهای منتهی به مرزهای شلمچه و مهران بسته شد

در پی ازدحام جمعیت زائران در مرزهای غربی کشور برای ورود به خاک عراق به منظور شرکت در مراسم اربعین، مقامات ایران از بسته شدن مسیرهای منتهی به این مرزها در استان‌های خوزستان و ایلام خبر دادند.

در روزهای گذشته صدها نفر از شهروندان ایرانی که قصد شرکت در مراسم اربعین در کربلا و سایر شهرهای مذهبی عراق را داشتند، با وجود ممنوعیت سفر زمینی به عراق در نقاط مرزی از جمله مهران و شلمچه تجمع کردند.

بر اساس ویدئوهایی که روز شنبه، سوم مهر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، صدها نفر از این زائران در مرز شلمچه با فشار ورودی‌ مرز را شکستند و از آن عبور کردند.

خبرگزاری فارس در گزارشی که شامگاه شنبه منتشر کرد، گفته است این شهروندان در حالی «بدون کمترین امکانات بهداشتی و رفاهی بین مرز ایران و عراق سرگردان هستند که ورودی طرف عراق هم‌چنان بسته است».

در همین حال گزارش‌های تاییدنشده‌ای درباره کشته شدن دست‌کم یک نفر و و مصدومیت ده‌ها نفر بر اثر فشار جمعیت در روز گذشته منتشر شده است.

خبرگزاری فارس روز جمعه نیز از قطع پای یک شهروند ایرانی خبر داده بود که در مسیر عبور از بی‌راهه‌های مرز مهران روی مین جنگی رفته بود.

در همین حال معاون سیاسی استاندار ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از بسته بودن ورودی‌های این استان و محدودیت‌ تردد و عودت کسانی خبر داده بود که از طریق مرز مهران قصد ورود به خاک عراق را دارند.

در همین حال مجید کاکی، سرپرست فرمانداری مهران نیز با اشاره به انتظار ۸ هزار نفر پشت مرز مهران برای ورود به خاک عراق به مناسبت اربعین، باز شدن این مرز را منوط به موافقت عراق دانسته است.

مقامات ایران در هفته‌های گذشته بارها اعلام کرده بودند که با وجود اختصاص ۶۰ هزار نفر ظرفیت برای حضور در مراسم اربعین از سوی دولت عراق، بر اساس توافق بین دو کشور، «طریق هوایی» تنها راه حضور در مراسم اربعین است و افراد پیش از پرواز نیز باید «ویزای رایگان» دریافت کنند، اما بازگشت آن‌ها از مرز زمینی امکان‌پذیر است.

در همین حال احمد وحیدی، وزیر کشور، شامگاه شنبه در واکنش به ازدحام و سرگردانی شهروندان در مرز عراق از مردم خواسته که برای عبور از مرز زمینی تلاش نکنند، چون دولت عراق به دلیل «ملاحظه‌های کرونایی» تردد از مرز زمینی را نپذیرفته است.

به نظر می‌رسد ازدحام جمعیت در شلمچه پس از اعلام خبر امکان ورود شهروندان دارای روادید «اضطراری» از سوی فرماندار ویژه خرمشهر افزایش یافته است.

محمدحیدری روز شنبه به خبرگزاری ایرنا گفته بود که افرادی که روادید سفر هوایی به عراق را دارند بر اساس موافقت دولت عراق می‌توانند روادید خود را به زمینی تبدیل کنند.

مراسم اربعین امسال، پنجم مهر است.

پیش از شیوع کرونا در چند سال متوالی شهروندان ایران برای حضور در مراسم اربعین با پای پیاده از مرزهای ایران راهی شهرهای مذهبی عراق از جمله کربلا می‌شدند.