گزارش ۲۰۲۲ شفافیت بین‌الملل؛ ایران در رده فاسدترین کشورها قرار دارد

سازمان شفافیت بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش سالانه خود که روز سه‌شنبه ۱۱ بهمن منتشر کرد، می‌گوید ایران در میان ۱۸۰ کشور از لحاظ گستردگی فساد مالی، در جایگاه ۱۴۷ قرار گرفته است.

امتیاز ایران از لحاظ شاخص فساد نیز ۲۵ است.

از لحاظ رده‌بندی شاخص فساد، این نهاد بین‌المللی به کشورها امتیازی از صفر تا ۱۰۰ می‌دهد و هر چه امتیاز بالاتر باشد، کشور از لحاظ شفافیت وضعیت بهتری دارد. ایران در سال گذشته، در میان فاسدترین کشورها قرار گرفت.

آرشیو گزارش‌های این نهاد بین‌المللی نشان می‌دهد که امتیاز ایران از ۲۵ در سال ۲۰۱۳ با رشد متوالی تا سال ۲۰۱۶ به ۳۰ افزایش یافته بود، اما از آن زمان دوباره سیر نزولی کرده و طی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ بر روی ۲۵ ثابت مانده است.

Your browser doesn’t support HTML5

گزارش «شفافیت بین‌الملل» از وضعیت فساد در کشورها

ارزیابی جدید سازمان شفافیت بین‌الملل نشان می‌دهد که جایگاه ایران در میان ۱۸۰ کشور از لحاظ فساد تنها با یک پله فاصله بالاتر از افغانستان قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، سه کشور دانمارک، فنلاند، نیوزیلند، نروژ و سنگاپور بهترین امتیاز را در میان جامعه جهانی از لحاظ شاخص فساد داشته و کشورهای سومالی، سوریه، سودان جنوبی، ونزوئلا و یمن در قعر جدول قرار دارند.

در گزارش جدید، این نهاد بین‌المللی تاکید کرده است که افزایش تنش‌ها و جنگ، خصوصا تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به فساد در جهان دامن زده است.